Græder ved syn af mad

27. december 2018

Alder:
7 mdr.

Græder ved syn af mad

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar og fin dagsplan.

Jeg har prøvet at følge den dagsplan og har fjernet andet amning om morgenen og fjernet 2 amninger om aftenen. Det kniber dog med at fjerne andet amning om eftermiddagen.

Jeg tilbydder min datter det mad du anbefaler og tæt på de tidspunkter du skriver, problemet er at når hun vågner fra sine lure så virker hun sulten. Jeg tilbydder hende det anbefalet mad og prøver at give vand af kop men hun har ikke lyst til at røre ved noget. Hverken det mad hun kan selv spise bliver smagt på og ske/agurkeske/rugbrødsske bliver der lukket mund for og klynket hvis man forsøger (og vi laver mammam lyde og taler opmuntrende). Der er ingen trøst - hverken leg eller underholdning, hun stopper kun at græde når hun får bryst. Min mand har også taget aftensmad-tjansen - men der spiser hun heller ikke rigtigt.

Der har dog været enkelte gange hvor hun gnavet på agurk, appelsin, rugbrød eller lille toastbrød med smør.

Hun sidder fint i sin højstol og kan lege ...

Annonce

... med sit legetøj, men hvis jeg kommer med noget spiseligt begynder hun at græde.

Du skriver at hun har ikke lyst til spise mad fordi hun er glad for bryst og jeg ammer for tit - men når jeg undlader amninger så er hun for sulten til at prøve at smage på mad. (Det er lige som hun er aldrig i tilpas sulten stand til at spise rigtig mad).

1) Hvordan skal jeg agere når hun græder under måltider?

2) Hvordan kan man I praksis skrue ned for amning når ens barn ikke spiser nok rigtig mad for at ikke blive for sulten efter søvn?

Hånden på hjertet. Det fylder så utroligt meget, at hun ikke vil spise. Jeg ved udemærket godt at det vil tage tid at omvende hende med spisningen, men samtidig bliver jeg så ked og ulykkelig når jeg er “nød til” at amme (de gange hvor det ikke er planlagt). Vi vil gøre alt, men det føles som et nederlag.

Vi har en sund, dejlig og aktiv pige, men det stresser vores lille familie at hun vil ikke rigtig mad (vi kan da ikke være de eneste, vel)?

De bedste hilsner og godt nytår

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder