Brev:
Vil ikke spise hverken skemad eller BLW - kun bryst
23. december 2018
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise hverken skemad eller BLW - kun bryst
Hej Helen
Jeg har brug for hjælp til at lære min datter på snart 7 måneder med at spise rigtig mad. Efter anbefalinger fra SS har jeg fuldammet min datter i 6 måneder, og nu 3 uger efter vi startede på rigtig mad er der ingen fremskridt.
Den første uge har jeg tilbudt hende grød af boghvedemel og hirseflager - med og uden banan eller æblegrød, samt øllebrød og broccoli/kartoffelmos. N var slet ikke interesseret og ville ikke åbne munden.
Efter havde snakket med en SP, de næste 1.5 uger har jeg prøvet at tilbyde mad efter BLW princippet. Jeg har givet hende agurkstænger og ringe, kogt asparges, dampet broccoli, gulerødder og blomkål, pæreskiver, æbleskiver, mandarin og banan. Har lavet kødboller, bagte rodfrugter, havregrød på MME med og uden frugt, klatkager af uspist grød, grøntsagsmos med krydderier og urter for at give smag, frugtmos af pærer, æbler og bananer. Har også prøvet at give tynd grød gennem sutteflaske efter anbefaling af min mor, og har prøvet at tilbyde tynd grød af kop, da N kan lide at drikke vand. N er ikke interesseret i det meste af det. Skemaden åbner hun slet ikke munden for. Nogle gange har vi haft succes med rugbrødsbjælker med leverpostej og avokado. Ellers hun ofte sidder med spredte arme og bukker sig tilbage efter 5 minutter i højstol eller starter med at klynke.
Vi tager 2 dages pause fra mad.
Efter nye anbefalinger fra SP, startede jeg at tilbyde N samme mad - agurkskive og rugbrød i hånden, og havregryn med MME med skeen. Første par måltider gik godt, men nu sidste 2 dage vil hun ikke smage på hverken håndmadder og vil overhovedet ikke åbne munden for skemaden. Min mand og jeg sidder og prøver at fange hendes opmærksomhed og laver "mmmmamman" lyde uden at hun reagerer på det. Hun vil lege med skeen så længe der er ingen mad på, hvis der er mad på vil hun ikke have den. Generelt er hun glad for at proppe alt i munden og sutte på det, så længe det ikke er mad. Hun kan lide at sidde i højstolen og lege/spise sit legetøj, så længe der ikke Med.
Jeg har prøvet at give mad efter hun vågner op, og efter jeg har ammet og der gik 45-60 minutter. Hun er altid enten ikke sulten eller for utålmodig og sulten. Når hun er utilfreds ved højstolen eller klynker, så plejer jeg at fjerne hende, vaske hende af, lege lidt og tilbydder bryst - så spiser hun altid godt af bryst. (Så der går lidt tid så hun ikke tror at hun bare får bryst når hun er utilfreds)
Vores dagsplan er sådan:
Ca. 04.30-06.30: Bryst, bøvs og sove videre
Ca. 07.30-08.30: Dagen starter, bleskift, tilbydes frugtskive i hånden og havregrød på MME. Vand af kop. Jeg spiser min yoghurt ved siden af hende for at gøre det hyggeligt. Der bliver ikke spist noget, så vi vasker hænder og ansigtet, underholder lidt og ammer bagefter.
Ca. 09.30-10.15 Ammes og puttes til lur
12:00 Tilbyddes frokost: Agurkskive, rugbrødsbjælke med leverpostej eller avokado med citron. Havregryn med ske. Vand af kop. Hun spiser maks 1x1 cm rugbrød og betyder at sidde med spredte arme om måske klynke. Vi vaskee hænder og skifter evt. ble. Hun er fortsat utilfreds og vil ikke lege, så jeg giver bryst og alt er godt.
14.00 Ammes og puttes til lur.
16.00-16.30 Vågner op og er meget sulten. Vil ikke have vand af kop. Ammes og leger selv.
17.30 Aftensmad: Agurkeskive og rugbrød i hånden. Grøntsagsmos med finthakket kød af ske. Evt. En bagt rodfrugt fra vores aftensmad. Vi sidder samlet og spiser voksenmad imens. Der bliver maks gnavet på agurk og på en god dag 1x1 cm rugbrød. N bliver for utilfreds at være i højstolen. Vasker hænder. Underholder lidt. Ammer.
18.30 Sulten og bliver ammet.
19.00 Vi putter til nat: Skifte bryst og amme, bøvse, lynbad, PJ på, amme, bøvse, massage, sang og godnat.
23.00-01.00 Nat-amning.
N har ikke tænder endnu og ligger helt gennemsnitlig på vægtkurven.
Hvad skal jeg/vi ellers prøve?
Glædelig jul :)