Brev:
Gylp i forbindelse med grød
14. november 2018
Alder:
5 mdr.
Gylp i forbindelse med grød
Kære Helen
Tak for dine gode refleksioner over at gå over til skemad to gange dagligt. Det giver rigtig god mening at alle i familien spiser samtidig, både store og små. Vi spiser dog allerede kl 17, da storesøster skal have overskud til aftensmaden, og hun er temmelig træt efter en dag i børnehave. Så jeg vil give det lidt tid og se hans rytme lidt an.
En anden undring jeg har i forbindelse med lillebrors skemad er, at han er begyndt at gylpe betydeligt mere i timerne efter skemaden, når han er blevet ammet. Det er ikke grøden der kommer op, men det er som om at han indtager samme mængde mælk efterfølgende, som han plejer, men der så ikke er plads i maven.
Jeg kan med mit googleri konstatere at jeg ikke er alene om fænomenet, men at det ofte er i forbindelse med overspisning af grød. Jeg lader dog ikke lillebror spise mere en den halve dcl som du anbefaler (til trods for hans store lyst).
Er der noget at gøre her, eller er det en tilvænningsperiode? Kan de sluge meget luft i forbindelse med den første skemad? Skal jeg ned i mængde?
Han får det som beskrevet tidligere, 1/2 dcl grød til frokost, efter sin lange lur (2-3-4 timer), og bliver ammet for resten. Men det er både noget af mælken lige efter der ryger retur og også senere på aftenen.
Han gylpede noget da han var helt lille, men var egentlig vokset fra det igen.
Kærlig hilsen
M