Brev:
Rutiner omkring aftensmaden
12. november 2018
Alder:
2 år, 3 mdr.
Rutiner omkring aftensmaden
Kære Helen
Vi står med en udfordring omkring aftensmaden. Vores søn på godt to år er virkelig kommet ind i en fase, hvor han prøver grænser af overfor os.
Det skal lige siges, at han er gået lidt tilbage mht. at spise med ske og gaffel. Jeg har lidt en mistanke om, at det kom ifbm. at lillesøster kom til verden. Nu bruger han sjældent gaflen eller skeen. Til gengæld bruger han flittigt skeen om morgenen, når han spiser havregrød.
Når vi sidder og spiser aftensmad sammen, så får han totalt snaskede fingre, fordi han jo bruger dem til at spise. Vi opfordrer ham til at bruge gaffel eller ske, men vil heller ikke presse ham for meget og gøre et stort nummer ud af det. Men nu kan han finde på at sidde og hamre de møgbeskidte hænder ned i bordet eller vifte med ske/gaffel, så det flyver rundt med mad. Han hælder også ofte koppens indhold udover sin mad.
Hver eneste gang får han at vide, at det må han ikke. I går tog han den så lige til et nyt niveau, da han var fuldstændig ligeglad med, hvad vi sagde til ham. Vi var nødt til at fjerne ham helt fra bordet. Det er bare ikke sjovt, at han så kommer i en slags skammekrog, så vi andre kan spise færdigt. Han protesterede jo højlydt og ville efterfølgende ikke have mere at spise.
Har du et par gode tips til, hvordan vi kan få en hyggelig stund ud af aftenspisningen uden at komme i konflikt hver gang?
Kan vi gøre andet end at tilbyde ham gaffel/ske og opfordre ham til at bruge disse? Vil jo helst ikke presse på.
Det er jo okay, at han stadig har behov for at røre ved maden. Men hvordan får vi ham til at forstå, at det altså gælder for hvert eneste måltid, at han ikke skal sidde og svine alt omkring sig til. Han bliver jo klart provokeret af, at vi bliver sure på ham.
Venlig hilsen
Julie