Rutiner omkring aftensmaden

12. november 2018

Alder:
2 år, 3 mdr.

Rutiner omkring aftensmaden

Kære Helen

Vi står med en udfordring omkring aftensmaden. Vores søn på godt to år er virkelig kommet ind i en fase, hvor han prøver grænser af overfor os.

Det skal lige siges, at han er gået lidt tilbage mht. at spise med ske og gaffel. Jeg har lidt en mistanke om, at det kom ifbm. at lillesøster kom til verden. Nu bruger han sjældent gaflen eller skeen. Til gengæld bruger han flittigt skeen om morgenen, når han spiser havregrød.

Når vi sidder og spiser aftensmad sammen, så får han totalt snaskede fingre, fordi han jo bruger dem til at spise. Vi opfordrer ham til at bruge gaffel eller ske, men vil heller ikke presse ham for meget og gøre et stort nummer ud af det. Men nu kan han finde på at sidde og hamre de møgbeskidte hænder ned i bordet eller vifte med ske/gaffel, så det flyver rundt med mad. Han hælder også ofte koppens indhold udover sin mad.

Hver eneste ...

Annonce

... gang får han at vide, at det må han ikke. I går tog han den så lige til et nyt niveau, da han var fuldstændig ligeglad med, hvad vi sagde til ham. Vi var nødt til at fjerne ham helt fra bordet. Det er bare ikke sjovt, at han så kommer i en slags skammekrog, så vi andre kan spise færdigt. Han protesterede jo højlydt og ville efterfølgende ikke have mere at spise.

Har du et par gode tips til, hvordan vi kan få en hyggelig stund ud af aftenspisningen uden at komme i konflikt hver gang?

Kan vi gøre andet end at tilbyde ham gaffel/ske og opfordre ham til at bruge disse? Vil jo helst ikke presse på.

Det er jo okay, at han stadig har behov for at røre ved maden. Men hvordan får vi ham til at forstå, at det altså gælder for hvert eneste måltid, at han ikke skal sidde og svine alt omkring sig til. Han bliver jo klart provokeret af, at vi bliver sure på ham.

Venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.