Brev:
Skemad og døgnrytme 6 måneder
20. august 2018
Alder:
6 mdr.
Skemad og døgnrytme 6 måneder
Kære Helen
Først og fremmest, tak for dine inputs på mit tidligere brev vedr putning af min knap 4 årlige datter. Det vigtigste jeg nok tog af dit brev var, at se på min datter - hvad udtrykker hun reelt af behov for og så imødekomme det. Så samme aften som jeg fik dit brev, blev min datter puttet (sent vel og mærket) i dobbeltsengen i smørhullet.
Vi opgav simpelthen at kigge på uret hvilket har resulteret i at vi 9-10 gange har puttet en træt og glad pige på 5-10min, hvor dagen har været snakket igennem og at det var ligemeget om det hed dobbeltsengen, på sofaen eller i egen seng. Oftest er klokken blevet 22.00 om aftenen (der har nu også været ulidelig varmt) og hun har så sovet til var 7.30. Pt hedder tidspunktet 21-21.30 og så vil vi vække hende tilsvarende det tidligere. Hun har sjældent været for træt i børnehave eller om eftermiddagen, men oftest i godt humør. Nu puttes hun oftest i egen seng af mig og evt med en bog. Det fungerer godt men vi synes nu stadig tidspunktet er sent. Hvor mange timer skal man forvente hun skal sove i den alder? Hun har altid sovet mindre end gennemsnittet.
Jeg forsøgte at tale med hende om hvordan hun kunne tænke sig at vi puttede hende, men hun virkede ikke til helt at forstå det med at “lave aftale” så vi tog den lidt fra dag til dag.
Vi droppede hurtigt talemåden som børnehaven anbefalede og gik “tilbage til” hvordan vi altid har talt til vores datter. Det virker også rigtig fint. Oftest. Hun er en viljestærk pige i selvstændighedsalderen :0)
Nu til min søn. Han er 6 1/2mdr nu og også i en rivende udvikling. Han begyndte at komme på alle fire og rokke dagen efter han rundede 5mdr og lærte hurtigt at møve sig (lave ormen) over gulvet og komme omkring. For en lille uges tid siden er han begyndt at kravle rigtigt men møver sig stadig oftest når det skal gå stærkt. Han trækker sig op i alt med armene og kommer også op og stå i tremmesengen, op ad sofaen osv - jeg får så dårlige nerver og opfordrer på ingen måde til det men hjælper ham på maven igen. Puh jeg har nok at se til. Han er va 70cm og vejer ca 8,3kg. Han er meget aktiv og elsker at tumle og bruge sin krop.
Vi startede på skemad ca 1 uge før han blev 6mdr. Timingen var perfekt og vi startede med majsgrød og efter en uges tid boghvedegrød (jeg følger din bog - 1. udgave og med Sundhedsstyrelsen “nye” anbefalinger). Efter ca 14 dage tilføjede jeg mos kl 12 og langsomt er jeg nu oppe på hvad du i bogen anbefaler til 6mdr.
Han er meget begejstret for maden og spiser altid “op”. Jeg giver ham dog kun svt ca 3/4dl grød/mos og mindre frugtmos da jeg ellers har oplevet han ikke vil drikke før luren (ammes).
Han vågner som regel selv omkring kl 7.30.
Han sover to gode, tunge lure om dagen fra ca 10.00-11.30 (vækkes oftest) og igen fra ca 14.00/14.30-16.00. Om aftenen puttes han omkring kl 20.00, han er ked og virker træt og brugt. Alligevel virker det altid som om han først sover rigtig godt efter kl 21.00 og jeg skal som regel ind til ham kl 20-21 og amme igen. Han sover jo også meget om dagen men han virker ikke til at man kan trække den fra 16-21 og hvis han får en tredje lur så er han oppe til efter 22.30. Han burde tanke op? Men det er så der udfordringen er, at jeg synes han spiser en del hos mig natten igennem. Han har tidligere ammet meget på klokkeslæt 24 03 og tidlig morgen men nu spiser han måske kl 20.00, 20.45, 23.30, 02.00, 04.30, 6.30. Er det fordi han ikke får mad eller væske nok i løbet af dagen eller hvad tænker du?
Han vågner meget grædende om natten og har gjort det gennem flere uger. Vores sp mener det er fordi han motorisk er langt fremme og derfor drømmer. Han har tidligere haft brug for meget hjælp til stilllingsskifte om natten men for tiden kan jeg ikke rigtig få ham til ro førend jeg lægger ham til bryst (og han spiser faktisk). Har prøvet at lade ham ligge (hvis han nu ikke rigtig var vågen) og nusse ham, putte og ae ham, har prøvet at tage ham op og tage ham i vores seng og bare putte tæt (virker nogle gange - og han sover aldrig mellem os men kun på min side mod en kant).
Mit egentlige spørgsmål er derfor til hans indtag af mad/væske og døgnrytme. Håber det gav mening.
Tak for en fantastisk brevkasse hvor jeg ALTID har kunne bruge dine inputs.
Venlig hilsen
Mor