Brev:
13 måneder og spisning
4. juli 2018
Alder:
13 mdr.
13 måneder og spisning
Hej Helen.
Tak for den fine brevkasse, jeg har haft megen glæde af at læse i den. Jeg har dog ikke rigtig kunne finde et spørgsmål vedrørende den udfordring jeg står med nu. Derfor skriver jeg nu, og håber inderligt, du har et forslag til,hvad vi kan gøre.
Jeg skriver og fortæller lidt bredt, da jeg tænker der måske kan være flere ting der spiller sammen.
Min søn har altid spist fint og taget godt imod ny mad. Han er blevet ammet, er startet på grød, grøntsagmos, rugbrød og almindelig aftensmad. Han bliver ammet inden sengetid (og falder for det meste i søvn herved, gør han ikke puttes han bagefter amning) og måske 1-2 gange i løbet af natten. Og det har kørt fint. Han har brugt sut.
Lige pludselig i april måned, nærmest fra den ene dag til den anden, ville han ikke bruge sut mere. Han begyndte at spytte den ud, vende hovedet væk og blev nærmest sur, hvis man nærmede sutten hans mund. I maj måned, begyndte han ikke at ville spise rugbrød. Det gjorde mig ikke så bekymret, jeg tænkte, at det bare var for en periode, da han spiste fint ved de andre måltider.
I starten af juni starter han i dagpleje, og bliver efter de første 3 dage syg med feber og forkølelse. Mens han er syg vil han intet spise, og begynder også at afvise væske. Jeg tager til lægen med ham, og hun siger det er fint han bliver ammet lidt ekstra, men at jeg skal tvinge væske i ham med en plastiksprøjte, så jeg kan sprøjte det i munden på ham (ellers drikker han intet). Feberen kører lidt op og ned men varer i alt omkring 14 dage, hvor han næsten intet spiser, og jeg må tvinge væske i ham. Han afviser is, saftevand, juice og alle de forbudte ting, man ellers kan lokke dem med. Han taber sig en del. Vi var til lægen mange gange, og jeg sagde allerede fra første besøg, at jeg var bange for det var mellemørebetændelse (han er ørebarn). 5 forskellige læger og vagtlæger når vi at være inde ved, alle siger de, at ørene ser fine ud. Dog har han væske på det ene øre (han har dræn i det andet), men ingen betændelse. En dag løber det fra hans øre, og han får penicilin til øret. Det hjælper og hans humør stiger gevaldigt. Han havde altså en mellemøre-infektion og væske på det ene øre. Det hele når at stå på lige knap en måned - nu har han dræn i begge ører, så øreproblemer ville jeg mene kan udelukkes - og det er som om han ikke rigtig kan komme igang med spisningen igen.
Her er vores dag i dag fx.
04.30 Amning
07.00 Havregrød med banan og vand i kop
09.00 Lidt banan og bolle med smør i dagpleje tilbydes (han spiser ikke)
11.00-11.15 Frokost, rugbrød i dagpleje tilbydes (han spiser ikke, og dagplejemor giver ham grød)
12.15-12.30 puttes til middagslur
12.15- 14.45-15 Sover
15.15 Eftermiddagsmad hjemme, knækbrød, forskellig frugt, vand i kop (spiser og drikker fint)
17.00 Aftensmad (spiser en lille buket broccoli)
18.00 Jeg tilbyder grød, da jeg synes han skal have noget ned. Han spiser fint grøden, spræller med arme og ben og siger "mamam"
18.50 godnat-amning (spiser et bryst)
19.00 sover
19.30 vågner (spiser andet bryst)
20.45 vågner igen.....
Han plejer at have 3-4 opvågninger mellem 19-23 og sover herefter til omkring kl.04.30-5 (måske en enkelt opvågning i dette tidsrum af og til).
Det skal lige siges, at han til aftensmaden fx, spræller med arme og ben og siger mamam, når han ser jeg øser op. Når skeen/gaffelen så kommer nær munden afviser han ved at dreje hovedet væk og holde hånden op for munden. Det er virkelig frustrerende, for jeg har indtrykket af at han er sulten og gerne vil!
Jeg har prøvet alt, føler jeg. Jeg giver ham små overskuelige portioner. Grøntsagsstænger han kan sidde med selv. Mos. Jeg gør alt for at spisesituationen skal være hyggelig. Hvis han sidder med det selv, smider han det meste af maden på gulvet eller sidder og prikker i den. Den ene dag vil han ex gerne spise kogte gulerødder, den næste gang han får det ryger de på gulvet. Han vil ikke spise rugbrød i dagplejen, men jeg kan godt få ham til at spise lidt herhjemme. Dog kun med makrel og leverpostej. Hvis jeg giver ham andet pålæg på, spytter han det ud, selvom han før har spist forskelligt slags pålæg.
Der er mange, der i bedste mening kommer med gode råd og kommentarer. "Du har nok en kræsen dreng". Men er han kræsen, når han ikke engang har smagt på maden inden han afviser den? Jeg er bange for at han har fundet ud af, hvilken magt han besidder ved at lukke munden for maden, fordi det har stået på så længe. Han har set hvordan vi har forsøgt med alt muligt forskelligt, og han er ofte blevet tilbudt noget andet, hvis han ikke ville spise det han blev tilbudt.Men jeg synes bare ikke at det så giver mening, at han er så meget på, når vi sidder ved bordet og jeg øser op, hvor han viser interesse for maden med kropssproget og siger mamam.
Har du forslag til, hvordan jeg kan få ham til at tage sutten igen? (Jeg vil gerne at han kan finde trøst med den, når han er i dagpleje fx og også om natten)
Er det natamningerne der forstyrrer spisningen om dagen?
Jeg er bekymret for, om han får vitaminer nok og de rigtige vitaminer, når han ikke rigtig spiser andet end grød. Skal han have vitamintilskud?
Hvor meget væske skal han have i løbet af en dag, når han er 13 måneder?
Håber du har nogle forslag, da jeg er ved at være frustreret.
Venlig hilsen
U´s mor