Brev:
10 måneder, - mad, søvn og rytme
11. juni 2018
Alder:
10 mdr.
10 måneder, - mad, søvn og rytme
Kære Helen.
Så skriver jeg igen vedr. min lille pige som nu er 10 måneder.
Hun har aldrig lært at sove igennem - men det var dog som om vi var lige ved at være inde i en god rytme for et par uger siden… (som at hun kun vågnede op 2 gange om natten -ved 23 tiden og ved 5 tiden) Vi var hjemme i Danmark hvor vi nød det gode vejr og tilbragte en masse tid udenfor. Noget vi desværre ikke gør her I Marokko fordi der enten er for varmt og ikke er mange børnevenlige haver / parker.
Nu er vi tilbage I Marokko - hvor der er Ramadan… dette har medført at hele dagligdagen har ændret sig fra hvad vi var vant til...
Og lige nu så er alt en udfordring. Hun insisterer på at ville spise selv - men det virker bare som om meget af maden smages på men ikke kommer ned. Hvilket medfører at hun drikker rigtig meget modersmælk særligt om natten. Hun får pt mælk før begge hendes lure og før hun skal sove om aftenen -og så i løbet af natten... hvilket har taget rigtig meget til de sidste dage!
Hun har også afføringen meget oftere end tidligere - særligt sidst på dagen… Det sidste døgn havde hun afføring 5 gange. Og her kommer så næste udfordring - hun værger sig voldsomt mod at blive skiftet. Så voldsomt så jeg simpelthen ikke kan gøre det alene! Jeg er nødt til at få hjælp - nogle gange er det nok at der er en som underholder hende og andre gange er det simpelthen ikke nok og så er vi nødt til at holde hende fast. Jeg synes det virker så voldsomt og ville virkelig ønske der er en anden måde at gøre det på?
Endelig så kommer vi til når hun skal sove… For et par måneder siden blev hun puttet ved at hun blev ammet med lyset tændt, så flyttet lys vågen over i en sin seng, lyset slukkes og jeg sang godnat for hende hvorefter hun faldt I søvn.
Siden da er vi flyttet tilbage til mine svigerforældre og hun er begyndt at kravle rundt + stå op og gå ved hjælp. Så kom der er en periode hvor hun slet ikke kunne finde ro når hun skulle sove og vi kom ind i en dårlig vane med at hun i stedet faldt i søvn ved brystet.
Nu falder hun ikke længere i søvn ved brystet - i stedet drikker hun mælk og så sætter hun sig op og kravler rundt... nu er den eneste måde jeg kan få hende til at sove ved at gå rundt og vugge hende mens jeg synger for hende... det er bare ikke en vane jeg vil ind i.... Og det er også med en masse gråd og til dier skrig, selv når jeg går og vugger hende. Jeg ville aller helst kunne lægge hende som du beskriver i din bog... men det virker slet ikke inden for rækkevidde lige nu... derudover så vil vi gerne have min mand med indover så det ikke kun er mig som kan lægge hende til at sove... det har ikke været muligt rigtig indtil nu pga amningen + min mand har ikke været så involveret tidligere udover at være den sjove man legede med... Men som sagt så vil vi begge lave om på det nu så vil også meget gerne have råd til hvordan vi kan gøre det.
Jeg skal også lige nævne at hun lægges til at sove i sin egen seng og når hun så vågner ved 23 tiden (bliver normalt puttet ved 21 tiden.) så kommer hun hen i vores seng og sover mellem os. Det var det som fungerede for os og for at få hende til at sove bedre da hun var yngrer.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Kristine