4 årig som sjældent spiser kød

15. marts 2018

Alder:
4 år, 6 mdr.

4 årig som sjældent spiser kød

Kære Helen

Nu trænger jeg til lidt gode råd.

Min yngste søn på 4,5 år er for det meste en glad, kærlig og charmerende dreng. Vi synes at han trives godt.

Mit spørgsmål gælder hans kost. Han elsker al slags frugt og meget grønt (ikke kål eller avokado) og dette får han altså daglig. Men min bekymring gælder at jeg synes at han får for lidt kød, fisk, kylling. Han har siden han var en baby haft problemer med at have kød i munden - jeg ved ikke om dette hænger sammen med hans forsinkede sprog (1 års forsinkelse i tale og sprogforståelse).

Han elsker makrel på tube så dette får ha også stort set daglig. Indimellem vil han gå med til et halvt æg, men det er ...

Annonce

... ikke altid at æggeblommen ryger ned.
Han er ikke til peanutbutter osv og kødpålæg er han heller ikke fan af. Til aftensmad spiser han sjældent kød, fisk og kylling. Han elsker dog pølser.

Jeg føler at han udover makrellen lever lidt som en vegetar og har gjort det siden han var lille.

Han elsker mælk og drikker cirka 5-6 dl om dagen inkl det som han får til havregrynen om morgenen.

Burde vi give vores søn vitamintabletter? Og hvad skal vi kigge efter?

Her i landet går de meget op i at børn skal have tran, men mine børn har ikke fået det. Jeg tænkte at jeg ville begynde at give dem tran måske? Hvad er dine erfaringer eller holdning?

Tak på forhånd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene