Mad og adfærd - 22 mdr.

11. februar 2018

Alder:
22 mdr.

Mad og adfærd - 22 mdr.

Hej Helen

Lidt tid siden herfra, men nu er vi tilbage med 1000 tanker, og den første starter med mad.

Vores dreng er 22 mdr gammel og har indenfor den sidste måned ændret sit spisemønster og adfærd omkring maden.

Lidt baggrund for en alm hverdag:

530-6 Grovkiks og vand

7-730 En lille skål yoghurt og frugt m. vand

Afleveres i vuggestue

9 Spiser frugt og brød

11 Spiser frokost

Sover

15 Frugt og brød

16-1630 Snack herhjemme ( eks. rugbrød, smoothie, frugt)

18 Aftensmad

Det der sker i øjeblikket er han spiser så fint 530-6 men spiser praktisk talt intet 730. Det medfører at når vi går i vuggestue får han en lille snack i form af figenstang etc. som vi hygger med på vejen.

Vuggestuen fortæller han spiser vildt meget i løbet af dagen dernede, men iøjeblikket i weekender herhjemme spiser han praktisk talt ikke noget op til sin lur. Han spiser kiksen og drikker en masse væske, og her er det ellers kun lidt frugt og meget lidt frokost som tit består af rugbrød med pålæg, ellers intet mere.

Når han vågner fra sin lur, fortæller vuggestuen at han spiser virkelig godt igen, men igen i weeekender herhjemme spiser han ikke særlig meget, jeg kommer med et eksempel for denne søndag lidt senere.

Når vi nærmer os en 16-1630 får han en snack (en solid snack) da vi rigtig mange gange har erfaret at han er for sulten når vi nærmer os kl 18 hvis ikke der er en snack.

Det der sker iøjeblikket er han tager måske 2-3 bider aftensmad og så vil han ned. og efter en time (omkring badetid) ser vi han er sulten igen.

Denne søndag:

Lidt baggrund for en alm hverdag:

530-6 Spiser sin Grovkiks og vand

7-730 Tager to skeerl yoghurt og drikker vand

9 Spiser en halv banan og 4 vindruer

11 Spiser en skive agurk og 4 bider rugbrød og drikker vand

Sover

14 -15 Spiser to hjemmelavet pølsehorn og drikker flere glas vand

16-1630 Spiser en klementin, figenstang og en halv riskage.

18 Aftensmad, spiser intet

kl 19 har han været ...

Annonce

... ude og tage en riskage og spiser den.

Adfærden er vi stærkt udfordret på i øjeblikket og søger lidt sparring.
Hver gang vi sætter ham op ved spisebordet glæder han sig somregel til måltiderne. Det starter med hagesmækken, på de gode dage tager han den på, de fleste af dagene går han helt amok og smider sig på gulvet og græder. Vi taler roligt til ham, trøster ham hvis vi må, og fortæller at han kan komme op når han er klar.

En også ofte situation er når han har spist en bid eller to, skubber han sin stol ud og begynder at lege på stolen ( stille sig op osv) Vi beder ham om at sætte sig ned, og lykkedes det ikke efter nogle gang, tager vi ham ned fra stolen og fortæller at han kan komme op når han vil sidde pænt. Disse situationer ender mest med at han bliver ked, ellers at han kommer op igen tager en bid eller to og vi starter forfra.

Det kan være at vi puster på hans mad fordi den er for varm, og ja helvede er løs.

Det kan være en situation hvor vi skærer noget mad ud på hans tallerken, ellers rykker på noget på hans tallerken og ja så ender vi i en af ovenstående situationer.

Vi er IKKE tilhængere at man skal spise mens man render rundt. Når det er de store måltider er det ved spisebordet, snack er som regel tilgængelige for ham som han kan spise mens han leger osv.
Vi er IKKE tilhængere at man leger med legetøj mens man spiser.

Vi er faktisk ret fortabte. Vi vil ikke fjerne hans madglæde, men rigtig mange gange kan vi se vi sender ham sulten i seng. Måden vi ser det på er at finder han en snack så ryger den ned som var det at han ikke have fået mad i meget lang tid,

Vi har prøvet rigtig mange ting den sidste måned. Sjælendt virker det at vi giver han maden, vi har prøvet slet ikke at gøre noget ved hans mad eks. skære det ekstra ud etc, vi har prøvet ikke at tale for meget, prøvet at tale meget, og alligevel virker det som om at det bliver værre og værre herhjemme.

Er vi forkert på den, ellers vi rigtigt på den men bare i en svær tid?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.