Brev:
Baby på 5 måneder gider ikke spise grød/mos mere?
11. januar 2018
Alder:
5 mdr.
Baby på 5 måneder gider ikke spise grød/mos mere?
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar.
Ellen er nu ca. 5,5 måned og vi er nu kommet rigtig godt igang med grød/mos, og Ellen spiser med velbehag. De sidste to dage har dog været lidt anderledes. Nu lukker hun munden når skeen kommer, og ellers laver hun bare pruttelyde, så alt grøden flyver rundt. Hun får ikke rigtig spist noget. I sidste uge kunne hun spise 100 ml på 5 minutter, og nu kan vi bruge 15 minutter på 10-20 ml.
Dagsrytmen ser typisk således ud:
Kl 08:00 - Står op med amning
Kl 09:30 - Puttes til lur (nogle gange med en lille amning)
Kl 13:00 - Vågner og får amning
Kl 14:00 - tilbydes grød (majsgrød, øllebrød mm.)
Kl 15:00 - Puttes til lur (nogle gange med en lille amning)
Kl 17:30 - Vågner og får amning
Kl 18:15 - Tilbydes grøntsagsmos m. frugtmos til "dessert"
Kl 19:00 - Puttes til lur (sover typisk 30-45 minutter)
Kl 20:30 - Ammes og ligges i seng
Kl 23:00 - Når vi går i seng, ammes hun kun nogle gange
Herefter sover hun til kl 3 og nogle dage til kl 6 inden hun skal ammes igen og sover videre. Ja hun sover rigtig meget - igår sov hun lur i 7,5 time i alt :-)
Til grød/mos tilbydes hun vand af kop, og hun tilbydes også vand indimellem (det har en positiv effekt på hendes mave kan jeg se).
Tilbyder jeg hende for meget amning? Kan det være fordi hun er ved at få en tand? Er hun træt af mos? Sover hun for meget? Hvorfor gider hun lige pludselig ikke at spise det som hun før lige var begyndt at spise med velbehag?
Håber der er en logisk forklaring på det!
Med venlig hilsen
Ellens mor