Brev:
Motorik, søvn og mad
5. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Motorik, søvn og mad
Hej Helen
Jeg har en datter på knap 7 måneder. Hun fik desværre en lidt hård start på livet - en lang og svær fødsel, som gjorde, at vi var indlagt i 8 dage efter fødslen.
Derudover skreg og græd hun 10-12 timer i døgnet de første 3 måneder af hendes liv, og jeg var nærmest spærret inde i vores hjem. Vi fandt dog ud af, at hun havde silent refluks og efter hun blev medicineret (i samarbejde med børneafdelingen på Riget), blev hun et helt andet barn.
Idag er hun knap 7 måneder, uden medicin og lider ikke længere af silent refluks. Hun er dog en dame med temperament ;-)
Jeg er bekymret for, om hun er bagud motorisk. Hun hverken triller fra mave til ryg eller omvendt. Vi øver med hendes hver dag, men hun er begyndt at blive meget sur og ked af det, når vi forsøger. Hun har trillet var ryg til mave ca. 10-12 gange af sig selv, men nægter nu. Hun ligger også næsten det samme sted, som vi ligger hende, dvs. hun møver eller bakker ikke. Hun elsker at ligge på maven og leger fint med hendes legetøj, men begynder at græde helt hysterisk, når hun ikke kan nå legetøjet, og stopper først når vi giver det til hende.
Vi tumler, "flyver", ruller, danser, flytter hendes legetøj så hun skal bevæge sig for at nå det (her giver hun bare op og græder), går til rytmik, babysvømning mv. Så jeg synes, vi gør ret meget, men der sker bare ikke rigtig noget. Den sidste måneds tid har hendes motoriske udvikling stået ret stille.
Mht. hendes døgnrytme, ser den idag således ud:
Vågner ca. kl. 7.7.30
Morgenmad kl. 7.30-8.00 (øllebrød, havregrød, fuldkornsgrød eller lign, vand af kop)
Flaske (150 ml) kl. 9-9.30
Formiddagslur kl. 9.30-10 (hun sover max 30 min)
Frokost kl. 11.30 (rugbrød, grøntsager og vand af kop)
Flaske (150 ml) kl. 12.30-13
Middagslur kl. 13-13.30 (sover max 30 min)
Mellemmåltid kl. 15.00 (frugtmos)
Eftermiddagslur kl. 15.30 (sover max 30 min)
Flaske (150 ml) kl. 16.00
(nogen gange en lur fra kl 16.30-17.00)
Aftensmad kl. 18.00 (hun får hvad vi spiser, vand af kop)
Godnatflaske (180 ml) kl. 19.30-20.00 og puttes til natten.
Natflaske (150 ml) ca kl. 4.
Har du et forslag til en ny døgnrytme, når hun bliver 7 måneder og kun skal have 4 flasker? Og hvordan får jeg hende til at sove mere om dagen? (har prøvet at sove ude, sove inde, køre i barnevogn, sove hos mig, men hun nægter at sove mere end 30 min af gangen om dagen).
Hilsen