Grød/mos til pige på 5 måneder

27. december 2017

Alder:
5 mdr.

Grød/mos til pige på 5 måneder

Hej Helen

Jeg har en datter på 5 måneder, her d. 1 januar, som er fuldammet. Hun har faktisk lige fra fødslen sovet igennem og nogle nætter har hun gået 7-9 timer uden mad. Hun begyndte at vågne flere gange om natten (hver 3.-4. time), og jeg mistænker lidt at jeg ikke helt kan mætte hende mere, dog vil hun på ingen måde drikke mme. Derudover begyndte hun at virke meget interesseret i vores mad, når vi spiste aftensmad, så derfor begyndte vi så småt på grød.

Vi startede med boghvedegrød, da hun var 4,5 måned, hvilket ikke var den store succes. Jeg prøvede at give hende grøden 3-4 gange, men der kom mere ud ind der kom ind. Derefter prøvede vi at købe en Kidsme Food Feeder sut, hvor hun har fået banan, pære, vindrue, appelsin, mandarin osv. hvilket har været en stor succes - så hun virker til at være interesseret i at smage på noget andet end bare min mælk. Efter forsøget med grøden afprøvede vi mos. Vi fik kartofler til aftensmad, som jeg mosede sammen med nogle kogte gulerødder, og første gang hun fik det, spiste hun næsten 80 ml. Herefter ...

Annonce

... prøvede jeg at lave øllebrød til hende, i stedet for boghvedegrød, hvilket hun spiste 100 ml. af den første gang. Jeg er dog blevet i tvivl om hun overhovedet må få øllebrød før hun er 6 måneder gammel?

Derudover er jeg i tvivl om vi er gået for hurtigt frem med grød/mos? Efter forsøget med mos, har hun fået 100 ml. mos de sidste 5 aftener og næsten 100 ml. øllebrød de sidste 3 dage til frokost også. Altså har hun fået 2 dl. mad de sidste 3 dage - som egentlig er hendes aller første "møde" med mad.

Hendes afføring kommer som regel mellem 7-10 dages mellemrum, og efter opstart på mos og øllebrød er der gået omkring 4 dage. Hun virker ikke besværret af det, men er det for meget for hendes lille mave at starte ud på og skal hun gerne have afføring oftere når hun starter på skemad?

Derudover kommer der lige et lille tillægsspørgsmål: Skal jeg måle/veje kartofler, gulerødder og kogevandet af, for at følge opskriften, i forhold til hvor meget mme og fedtstof der skal i? Eller kan man gøre det lidt på slum?

Hilsen
den fortvivlede førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre