Brev:
Grød/mos til pige på 5 måneder
27. december 2017
Alder:
5 mdr.
Grød/mos til pige på 5 måneder
Hej Helen
Jeg har en datter på 5 måneder, her d. 1 januar, som er fuldammet. Hun har faktisk lige fra fødslen sovet igennem og nogle nætter har hun gået 7-9 timer uden mad. Hun begyndte at vågne flere gange om natten (hver 3.-4. time), og jeg mistænker lidt at jeg ikke helt kan mætte hende mere, dog vil hun på ingen måde drikke mme. Derudover begyndte hun at virke meget interesseret i vores mad, når vi spiste aftensmad, så derfor begyndte vi så småt på grød.
Vi startede med boghvedegrød, da hun var 4,5 måned, hvilket ikke var den store succes. Jeg prøvede at give hende grøden 3-4 gange, men der kom mere ud ind der kom ind. Derefter prøvede vi at købe en Kidsme Food Feeder sut, hvor hun har fået banan, pære, vindrue, appelsin, mandarin osv. hvilket har været en stor succes - så hun virker til at være interesseret i at smage på noget andet end bare min mælk. Efter forsøget med grøden afprøvede vi mos. Vi fik kartofler til aftensmad, som jeg mosede sammen med nogle kogte gulerødder, og første gang hun fik det, spiste hun næsten 80 ml. Herefter prøvede jeg at lave øllebrød til hende, i stedet for boghvedegrød, hvilket hun spiste 100 ml. af den første gang. Jeg er dog blevet i tvivl om hun overhovedet må få øllebrød før hun er 6 måneder gammel?
Derudover er jeg i tvivl om vi er gået for hurtigt frem med grød/mos? Efter forsøget med mos, har hun fået 100 ml. mos de sidste 5 aftener og næsten 100 ml. øllebrød de sidste 3 dage til frokost også. Altså har hun fået 2 dl. mad de sidste 3 dage - som egentlig er hendes aller første "møde" med mad.
Hendes afføring kommer som regel mellem 7-10 dages mellemrum, og efter opstart på mos og øllebrød er der gået omkring 4 dage. Hun virker ikke besværret af det, men er det for meget for hendes lille mave at starte ud på og skal hun gerne have afføring oftere når hun starter på skemad?
Derudover kommer der lige et lille tillægsspørgsmål: Skal jeg måle/veje kartofler, gulerødder og kogevandet af, for at følge opskriften, i forhold til hvor meget mme og fedtstof der skal i? Eller kan man gøre det lidt på slum?
Hilsen
den fortvivlede førstegangsmor