Nedtrapning af mælk

10. december 2017

Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af mælk

Hej Helen

Så får jeg igen brug for lidt rådgivning :)

Min søn Frederik er 7 mdr nu (korrigeret 6 mdr, da han er født 1 mdr for tidlig) og han er i fuld sving med skemad, hvor han spiser grød til morgen, frugt inden formiddagslur, grøntsagsmos med kød/fisk til frokost, frugt eftermiddag og grøntsagsmos med kød/fisk til aftensmad. Han får dertil både vand og indimellem MME af kop, hvilket han er glad for. Han får derudover mælk tidlig morgen, inden formiddagslur, inden eftermiddagslur, til natten, sen aften og få nætter et måltid midt på natten. Det varierer meget, hvor meget han spiser både af skemad og mælk - der er nogle dage, hvor han spiser rigtig godt af begge dele og andre dage, hvor han kun spiser få mundfulde, men dette er også okay ved jeg.

Jeg har din bog om børn og mad og synes den er helt kanon - jeg er især kæmpe fan af dine dagsplaner, da jeg synes de giver rigtig god mening og sætter lidt struktur på det. Dette også fordi jeg har en sundhedsplejerske som er lidt flyvsk og ikke rigtig har nogle retningslinjer at gå efter ift. op-/nedtrapning af mad/mælk. Min søn er som sagt født 1 mdr for tidligt, men dette mærkes/ses ikke, da han er helt med udviklingsmæssigt og hans mave-tarm-system har reageret helt fint på skemad.

Mit spørgsmål lyder på ift. nedtrapning af mælk og ændring af eftermidagsfrugt til grød. I din dagsplan på 7 mdr skriver du, at barnet har brug for ...

Annonce

... ca. 750 ml mælk i døgnet og man kan ændre eftermiddagsfrugten til grød samt undlade formiddagsmælken inden luren. Sagen er den, at Frederik umiddelbart spiser ca. 600-800 ml nu med formiddagsmælken inkluderet. Det skal siges, at han aldrig rigtig har været alderssvarende ift. mælkeindtag og jeg synes generelt han altid har ligget lidt under den mængde, der anbefales. Fx da han skulle op og have 1100 ml i døgnet regnet ud fra vægt sneg han sig aldrig rigtig op over 1000 ml, men har altid fungeret fint, har taget fint på og stortrives, så umiddelbart tror jeg bare ikke han har brug for så meget.

Jeg er i tvivl om, hvornår det kan passe med ift. ham at undlade formiddagsmælken (hvor han drikker alt lige fra 30-150 ml) samt ændre eftermiddagsfrugten til grød og samtidig sikre, at han stadig får nok væske. Som beskrevet tidligere, er han meget glad for at drikke af kop og drikke vand, men det er jo svært at vurdere, hvor meget der reel ryger ned, da der også ryger lidt ved siden af. Kan jeg godt følge din dagsplan til 7 mdr for ham på trods af korrigeret alder og undlade formiddagsmælken og erstatte eftermiddagsfrugt med grød? Min egen SP har ikke lagt det store i, at han er for tidlig født ift. mad og har sagt, at vi bare skal acceptere hvornår han vil spise og hvornår han ikke vil spise.

Håber du kan finde ud af mit lidt rodede brev og på forhånd tak for svar :)

Venlig hilsen
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger