Brev:
Nedtrapning af mælk
10. december 2017
Alder:
7 mdr.
Nedtrapning af mælk
Hej Helen
Så får jeg igen brug for lidt rådgivning :)
Min søn Frederik er 7 mdr nu (korrigeret 6 mdr, da han er født 1 mdr for tidlig) og han er i fuld sving med skemad, hvor han spiser grød til morgen, frugt inden formiddagslur, grøntsagsmos med kød/fisk til frokost, frugt eftermiddag og grøntsagsmos med kød/fisk til aftensmad. Han får dertil både vand og indimellem MME af kop, hvilket han er glad for. Han får derudover mælk tidlig morgen, inden formiddagslur, inden eftermiddagslur, til natten, sen aften og få nætter et måltid midt på natten. Det varierer meget, hvor meget han spiser både af skemad og mælk - der er nogle dage, hvor han spiser rigtig godt af begge dele og andre dage, hvor han kun spiser få mundfulde, men dette er også okay ved jeg.
Jeg har din bog om børn og mad og synes den er helt kanon - jeg er især kæmpe fan af dine dagsplaner, da jeg synes de giver rigtig god mening og sætter lidt struktur på det. Dette også fordi jeg har en sundhedsplejerske som er lidt flyvsk og ikke rigtig har nogle retningslinjer at gå efter ift. op-/nedtrapning af mad/mælk. Min søn er som sagt født 1 mdr for tidligt, men dette mærkes/ses ikke, da han er helt med udviklingsmæssigt og hans mave-tarm-system har reageret helt fint på skemad.
Mit spørgsmål lyder på ift. nedtrapning af mælk og ændring af eftermidagsfrugt til grød. I din dagsplan på 7 mdr skriver du, at barnet har brug for ca. 750 ml mælk i døgnet og man kan ændre eftermiddagsfrugten til grød samt undlade formiddagsmælken inden luren. Sagen er den, at Frederik umiddelbart spiser ca. 600-800 ml nu med formiddagsmælken inkluderet. Det skal siges, at han aldrig rigtig har været alderssvarende ift. mælkeindtag og jeg synes generelt han altid har ligget lidt under den mængde, der anbefales. Fx da han skulle op og have 1100 ml i døgnet regnet ud fra vægt sneg han sig aldrig rigtig op over 1000 ml, men har altid fungeret fint, har taget fint på og stortrives, så umiddelbart tror jeg bare ikke han har brug for så meget.
Jeg er i tvivl om, hvornår det kan passe med ift. ham at undlade formiddagsmælken (hvor han drikker alt lige fra 30-150 ml) samt ændre eftermiddagsfrugten til grød og samtidig sikre, at han stadig får nok væske. Som beskrevet tidligere, er han meget glad for at drikke af kop og drikke vand, men det er jo svært at vurdere, hvor meget der reel ryger ned, da der også ryger lidt ved siden af. Kan jeg godt følge din dagsplan til 7 mdr for ham på trods af korrigeret alder og undlade formiddagsmælken og erstatte eftermiddagsfrugt med grød? Min egen SP har ikke lagt det store i, at han er for tidlig født ift. mad og har sagt, at vi bare skal acceptere hvornår han vil spise og hvornår han ikke vil spise.
Håber du kan finde ud af mit lidt rodede brev og på forhånd tak for svar :)
Venlig hilsen
Carina