10 mdr. - salt i købemad

29. oktober 2017

Alder:
10 mdr.

10 mdr. - salt i købemad

Kære Helen,

Det holdt hårdt, men vi er kommet igennem vores lange søvnkrise, og min dreng sover nu pludselig normalt igen – så skønt :-) Jeg er samtidig stoppet helt med amning, og han får nu flaske to gange om dagen på samme tidspunkt, som han tidligere blev ammet, ved hjemkomst og ved puttetid.

Der er samtidig sket rigtig meget i hans udvikling. Han er f.eks. begyndt at kravle og nu også at spise selv. Det går fint fremad med teknikken, men det veksler meget, hvor interesseret han er i at spise maden fremfor at lege med den eller bare feje den på gulvet... Specielt grøntsagerne er det nærmest umuligt at få ham til at spise. Han er dog ret vild med brødhapsere og ser ud til ...

Annonce

... nærmest at kunne leve af det alene... det går selvfølgelig ikke, men at variere pålægget kunne selvfølgelig være en måde at variere hans kost.

Nu er det jo bare sådan, at både brød og pålæg, man køber, som regel indeholder temmelig meget salt. Er det et problem?

Jeg har din bog om mad og kan jo læse mig til, at små børn nærmest ikke må få salt overhovedet, og at man helst helt skal undgå at salte maden.... Jeg har desværre ikke så meget tid eller energi til at lave tingene selv fra bunden, men vil selvfølgelig heller ikke fylde ham med industri-pålæg, hvis hans system ikke er klar til det endnu, så vil bare lige høre din mening.

På forhånd tak for svar.

Bedste hilsener,
Nuala

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder