Tandfrembrud - dårlig søvn og appetit

28. oktober 2017

Alder:
5 mdr.

Tandfrembrud - dårlig søvn og appetit

Hej Helen

Tusind tak for dine gode råd i mine tidligere breve, det er dejligt med nogle gode håndgribelige råd man kan tage fat på i baby rutinen :-).

Jeg skriver dog igen da der nu har vist sig en helt anden "problemstilling" i Noah's søvn og appetit saga. Jeg skrev tidligere at han sov dårligt om dagen og var meget urolig, og ville have mere mælk med to daglige måltider grød/mos.

Her for et par dage siden da han får sin grød støder skeen så på noget hårdt med et klonk, og det var da godt pokkers da jeg mærkede efter og fandt toppen af en tand, og her igår fandt jeg endnu en ved siden af som ikke er helt brudt frem endnu, men er meget tæt på overfladen.

Så nu prøver vi helt forfra :-). Jeg har introduceret slyngevuggen igen efter dit råd, men han sover stadig kun 30-40 min. Og i barnevognen her den anden dag sov han også kun 35 min. Han er ligesom på en måde gået i søvnstop. og han er gået fra sin gode rytme med 3 lure dagligt til 4 lure hvor han sjatsover 30-40 min, og stadig får han kun samlet 12-13 timer i døgnet. Er det noget der kan rettes op på når tænderne er ude og smerten væk eller retter babyer sig bare ind i deres nye sovevaner automatisk. jeg synes ...

Annonce

... ligesom ikke at vi har en god og fast rutine mere. Alt er ligesom kastet op i luften.

Derudover er han madmæssigt blevet mindre glad for fast føde, han hader grød, selv når vi putter hans yndlings mango topping på, elsker mos, men tager højst 5 små skeer før han bliver trodsig og låser munden fast som en musling, det grød/mos han så tager bliver skubbet ud med tungen fordi han konstant gnubber gummen med sin tunge.

Mine spørgsmål er så nu:

- Får han nok føde når han spiser så lidt og kun får modermælk og vand af kop?

- Det var et dårligt tidspunkt at "træne" ham ud af slyngevuggen. Men kan vi påbegynde det igen efter hans nye tænder er brudt ordentligt frem?

- Han er dybt ulykkelig når han skal puttes til natten og tager sig til munden, giver jeg ham flere dårlige vaner ved at berolige ham med mælk og vugge i mine arme?

- Og til sidst får han nok søvn med det sjatsoveri? Barnet vil simpelthen ikke sove længere end en time i nogle af de vante gamle old faithfuls?

Er ved at være lidt tyndslidt af at han sover så lidt og så er endnu mere tvær at putte til natten. Håber du kan "redde os" endnu en gang :-)

På forhånd mange tak

Kærlig Hilsen
Noahs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år