Brev:
Tandfrembrud - dårlig søvn og appetit
28. oktober 2017
Alder:
5 mdr.
Tandfrembrud - dårlig søvn og appetit
Hej Helen
Tusind tak for dine gode råd i mine tidligere breve, det er dejligt med nogle gode håndgribelige råd man kan tage fat på i baby rutinen :-).
Jeg skriver dog igen da der nu har vist sig en helt anden "problemstilling" i Noah's søvn og appetit saga. Jeg skrev tidligere at han sov dårligt om dagen og var meget urolig, og ville have mere mælk med to daglige måltider grød/mos.
Her for et par dage siden da han får sin grød støder skeen så på noget hårdt med et klonk, og det var da godt pokkers da jeg mærkede efter og fandt toppen af en tand, og her igår fandt jeg endnu en ved siden af som ikke er helt brudt frem endnu, men er meget tæt på overfladen.
Så nu prøver vi helt forfra :-). Jeg har introduceret slyngevuggen igen efter dit råd, men han sover stadig kun 30-40 min. Og i barnevognen her den anden dag sov han også kun 35 min. Han er ligesom på en måde gået i søvnstop. og han er gået fra sin gode rytme med 3 lure dagligt til 4 lure hvor han sjatsover 30-40 min, og stadig får han kun samlet 12-13 timer i døgnet. Er det noget der kan rettes op på når tænderne er ude og smerten væk eller retter babyer sig bare ind i deres nye sovevaner automatisk. jeg synes ligesom ikke at vi har en god og fast rutine mere. Alt er ligesom kastet op i luften.
Derudover er han madmæssigt blevet mindre glad for fast føde, han hader grød, selv når vi putter hans yndlings mango topping på, elsker mos, men tager højst 5 små skeer før han bliver trodsig og låser munden fast som en musling, det grød/mos han så tager bliver skubbet ud med tungen fordi han konstant gnubber gummen med sin tunge.
Mine spørgsmål er så nu:
- Får han nok føde når han spiser så lidt og kun får modermælk og vand af kop?
- Det var et dårligt tidspunkt at "træne" ham ud af slyngevuggen. Men kan vi påbegynde det igen efter hans nye tænder er brudt ordentligt frem?
- Han er dybt ulykkelig når han skal puttes til natten og tager sig til munden, giver jeg ham flere dårlige vaner ved at berolige ham med mælk og vugge i mine arme?
- Og til sidst får han nok søvn med det sjatsoveri? Barnet vil simpelthen ikke sove længere end en time i nogle af de vante gamle old faithfuls?
Er ved at være lidt tyndslidt af at han sover så lidt og så er endnu mere tvær at putte til natten. Håber du kan "redde os" endnu en gang :-)
På forhånd mange tak
Kærlig Hilsen
Noahs mor