Fra to til tre flasker! Hvordan kommer vi tilbage?

19. oktober 2017

Alder:
11 mdr.

Fra to til tre flasker! Hvordan kommer vi tilbage?

Kære Helen

Vi har i en lang periode haft en god dagsrytme, som har fungeret godt for hele familien, hvor vi har givet hende 2 flasker i døgnet, en inden middagslur og en om natten. Hun er nu begyndt at efterspørge en ekstra flaske hver nat som hun tømmer. Vi er lidt kede af at både hun og os selv bliver forstyrret i vores nattesøvn med den ekstra opvågning hver nat, når nu hun i meget lang tid har kunnet nøjes med en flaske om natten. Vi håber du har nogle gode ideer til hvordan vi kan komme tilbage på en flaske om natten. Vores datter er 11 mdr.

Hendes rytme så nogenlunde sådan her ud inden hun begyndte at efterspørge en ekstra natflaske (dagstimerne er nogenlunde uændrede):

Vågner: 6.30
Morgenmad: 7.00
Tidlig lur: 8.30 (ca. 40 min)
Formiddagsmad: 9.30
Frokost: 11.30
Flaske til at blive puttet på: 12.30
Middagslur: 13.00 (sover mellem 1,5 og 3 timer)
Eftermiddagsmad: 16.00
Aftensmad: 18.00
Puttegrød: 19.00
Sovetid: 19.30
Natflaske: Mellem 00.00 og 03.00

Igennem den sidste tid er vores datter så begyndt at efterspørge natflaske allerede mellem 22.00 og 00.00, hvilket har betydet at hun er begyndt at vågne igen allerede mellem 3.00 og 4.00, hvor det er nødvendigt at give hende en yderligere flaske før hun falder i søvn. Det betyder at vi kommer op på 3 flasker om dagen.

Vores ...

Annonce

... datter har aldrig ville tage imod en ”drømmeflaske” når vi selv går i seng. Hun har endda afvist den og alligevel vågnet og efterspurgt en halv time efter, så det synes ikke at være løsningen at droppe flasken kl. 12.30 for at give hende en ”drømmeflaske” når vi går i seng og en natflaske når hun vågner midt på natten. Vi har også forsøgt flere gange at give hende en flaske efter puttegrøden, men den afviser hun. Det virker også som meget mad på kort tid, når hun bliver lagt forholdsvis tidligt, så det er vel forståeligt nok.

P.t. forsøger vi at lave en tynd blanding mælk (dvs. halvdelen af MME end en normal flaske), som vi giver hende om natten, når hun efterspørger flaske nr. 2. Planen er at forsøge at udfase flasken ved at lave flasken mindre og mindre og derved forsøge at vende hende fra den. Vurderer du at det er den rigtige tilgang?

Vi synes vi tilbyder hende masser af mad og vand i løbet af dagen, men hun er ved at blive meget selvstændig og vil helst kun spise selv, så der kommer ikke altid så meget ind med ske. Derudover drikker hun ikke så meget vand den første halvdel af dagen, men virker mere tørstig når det bliver aften.

Vi vil naturligvis gerne høre hvis du har andre råd, som kan hjælpe os tilbage til at skulle give vores datter en flaske om natten.

Venlig hilsen
en lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer