Brev:
Fra to til tre flasker! Hvordan kommer vi tilbage?
19. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Fra to til tre flasker! Hvordan kommer vi tilbage?
Kære Helen
Vi har i en lang periode haft en god dagsrytme, som har fungeret godt for hele familien, hvor vi har givet hende 2 flasker i døgnet, en inden middagslur og en om natten. Hun er nu begyndt at efterspørge en ekstra flaske hver nat som hun tømmer. Vi er lidt kede af at både hun og os selv bliver forstyrret i vores nattesøvn med den ekstra opvågning hver nat, når nu hun i meget lang tid har kunnet nøjes med en flaske om natten. Vi håber du har nogle gode ideer til hvordan vi kan komme tilbage på en flaske om natten. Vores datter er 11 mdr.
Hendes rytme så nogenlunde sådan her ud inden hun begyndte at efterspørge en ekstra natflaske (dagstimerne er nogenlunde uændrede):
Vågner: 6.30
Morgenmad: 7.00
Tidlig lur: 8.30 (ca. 40 min)
Formiddagsmad: 9.30
Frokost: 11.30
Flaske til at blive puttet på: 12.30
Middagslur: 13.00 (sover mellem 1,5 og 3 timer)
Eftermiddagsmad: 16.00
Aftensmad: 18.00
Puttegrød: 19.00
Sovetid: 19.30
Natflaske: Mellem 00.00 og 03.00
Igennem den sidste tid er vores datter så begyndt at efterspørge natflaske allerede mellem 22.00 og 00.00, hvilket har betydet at hun er begyndt at vågne igen allerede mellem 3.00 og 4.00, hvor det er nødvendigt at give hende en yderligere flaske før hun falder i søvn. Det betyder at vi kommer op på 3 flasker om dagen.
Vores datter har aldrig ville tage imod en ”drømmeflaske” når vi selv går i seng. Hun har endda afvist den og alligevel vågnet og efterspurgt en halv time efter, så det synes ikke at være løsningen at droppe flasken kl. 12.30 for at give hende en ”drømmeflaske” når vi går i seng og en natflaske når hun vågner midt på natten. Vi har også forsøgt flere gange at give hende en flaske efter puttegrøden, men den afviser hun. Det virker også som meget mad på kort tid, når hun bliver lagt forholdsvis tidligt, så det er vel forståeligt nok.
P.t. forsøger vi at lave en tynd blanding mælk (dvs. halvdelen af MME end en normal flaske), som vi giver hende om natten, når hun efterspørger flaske nr. 2. Planen er at forsøge at udfase flasken ved at lave flasken mindre og mindre og derved forsøge at vende hende fra den. Vurderer du at det er den rigtige tilgang?
Vi synes vi tilbyder hende masser af mad og vand i løbet af dagen, men hun er ved at blive meget selvstændig og vil helst kun spise selv, så der kommer ikke altid så meget ind med ske. Derudover drikker hun ikke så meget vand den første halvdel af dagen, men virker mere tørstig når det bliver aften.
Vi vil naturligvis gerne høre hvis du har andre råd, som kan hjælpe os tilbage til at skulle give vores datter en flaske om natten.
Venlig hilsen
en lykkelig mor