Brev:
Far på barsel
12. oktober 2017
Alder:
9 mdr.
Far på barsel
Kære Helen
Tak for dine tidligere råd, som jeg har været særdeles glad for.
Min datter bliver nu 9 måneder om lidt, og jeg starter arbejde indenfor nogle få uger, hvor farmand så skal barsle den i halvanden måneds tid.
Vi er endelig kommet dertil, hvor jeg synes, jeg kan sige, at lillepigen spiser rigtigt godt. Det har derfor også taget mig lidt tid at nå dertil, hvor jeg synes, jeg kunne putte hende uden amning til formiddagslur. Jeg har indtil også arbejdet med, at hun ikke skulle falde i søvn ved brystet, hvilket hun ikke rigtigt gør længere. Jeg har nu putter hende en uges tid og det går fint. Som du også skrev, sover hun så ikke længere en rigtig lang lur. Hun tager nu en halv times tid. Middagsluren er på omkring de to timer. Jeg tænker at begynde at putte hende uden amning til den indenfor de næste dage. Hun bliver puttet en halv times tid efter frokost. Før formiddagsluren får hun lidt frugtmos - bør hun få noget her også? Jeg er jo lidt nervøs for, at hun ikke vil sove så længe.
Jeg har forsøgt mig med at korte lidt ned på ammetiden om natten for på den måde at se om jeg kan få hende til at undvære brystet. Hun ammes når hun puttes omkring klokken 19. Og igen omkring 22.30, midt nat og tidlig morgen. Det er den midt på natten, jeg gerne vil se om ikke hun kan undvære. Det vil gøre det nemmere for far at tage natten, hvor hun godt kan være lidt urolig, når hun fx får dynen sparket af. Har du nogle gode tips?
Derudover vil jeg høre, om du har nogle gode ideer til mellemmåltider, som ikke er for svære for en far at finde ud ad. Jeg fylder fryseren med frugtmos, men det kan hun jo ikke udelukkende få. Jeg giver hende lidt forskelligt - bolle, frugt, frugtkiks, grød, æggemuffin pg en masse andet. De øvrige måltider tænker jeg ikke bliver et problem for ham.
Bedste hilsner
En snart arbejdende mor