Far på barsel

12. oktober 2017

Alder:
9 mdr.

Far på barsel

Kære Helen

Tak for dine tidligere råd, som jeg har været særdeles glad for.

Min datter bliver nu 9 måneder om lidt, og jeg starter arbejde indenfor nogle få uger, hvor farmand så skal barsle den i halvanden måneds tid.

Vi er endelig kommet dertil, hvor jeg synes, jeg kan sige, at lillepigen spiser rigtigt godt. Det har derfor også taget mig lidt tid at nå dertil, hvor jeg synes, jeg kunne putte hende uden amning til formiddagslur. Jeg har indtil også arbejdet med, at hun ikke skulle falde i søvn ved brystet, hvilket hun ikke rigtigt gør længere. Jeg har nu putter hende en uges tid og det går fint. Som du også skrev, sover hun så ikke længere en rigtig lang lur. Hun tager nu en halv times tid. Middagsluren er på omkring de to timer. Jeg tænker at begynde at putte hende uden amning til den indenfor de næste dage. Hun bliver puttet en halv times tid efter frokost. Før formiddagsluren får hun lidt ...

Annonce

... frugtmos - bør hun få noget her også? Jeg er jo lidt nervøs for, at hun ikke vil sove så længe.

Jeg har forsøgt mig med at korte lidt ned på ammetiden om natten for på den måde at se om jeg kan få hende til at undvære brystet. Hun ammes når hun puttes omkring klokken 19. Og igen omkring 22.30, midt nat og tidlig morgen. Det er den midt på natten, jeg gerne vil se om ikke hun kan undvære. Det vil gøre det nemmere for far at tage natten, hvor hun godt kan være lidt urolig, når hun fx får dynen sparket af. Har du nogle gode tips?

Derudover vil jeg høre, om du har nogle gode ideer til mellemmåltider, som ikke er for svære for en far at finde ud ad. Jeg fylder fryseren med frugtmos, men det kan hun jo ikke udelukkende få. Jeg giver hende lidt forskelligt - bolle, frugt, frugtkiks, grød, æggemuffin pg en masse andet. De øvrige måltider tænker jeg ikke bliver et problem for ham.

Bedste hilsner
En snart arbejdende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien