Brev:
Yoghurt, flasker og godnatgrød
27. september 2017
Alder:
11 mdr.
Yoghurt, flasker og godnatgrød
Kære Helen
Mange tak for dit svar og inspiration til hvorledes hvordan vi fremover skal håndtere mælkesituationen herude i Kina. Lyder til at min datter fremover skal have en blanding af 12 mdr. + mme og den "sødmælk" vi kan få herude.
Har et par tillægsspørgsmål:
1) Du nævner de forskellige yoghurttyper, og jeg ville inderligt gerne give min datter usødede produkter, men de eksisterer ikke i Kina. Min egen tanke om det er at give hende frugtyoghurt en gang imellem, men ikke hver dag. Har du en holdning til dette?
2) I dit svar til mit spørgsmål om søvnvaner sendte dig et forslag til dagsrytme. Jeg synes egentlig vores rytme fungerer ok, men da den er anderledes på nogle områder, kunne jeg godt tænke mig at høre din mening.
Det lyder rigtig nok at vi skal sætte antallet af flasker ned til 2. Jeg har tidligere nævnt at min datter bliver ammet om morgenen, men lige fra starten har jeg været udfordret på mælkeproduktion, og der er virkelig ikke meget tilbage at komme efter. Så jeg ser det mere som et lille skud antistof end som en primær mælkekilde. Hun har fortsat stor appetit (for det meste), når morgenmaden kommer på bordet.
I dit rytmeforslag ligger begge flasker om aftenen/natten, mens jeg synes det ville give mest mening hos os med en at sove på, samt en efter morgenmaden. Min datter har altid været meget tydelig i sine signaler for sult/tørst, og hun har i flere måneder ikke efterspurgt mælk ved midnat. Så det får hun ikke, hvilket vil sige at hun ikke indtager hverken vådt eller tørt mellem aftenflaske kl. 19-19:30 og morgenamning (hvor der som nævnt ikke er ret meget mælk tilbage). Derfor får hun flaske efter morgenmaden for at sikre væskebalancen, da hun fortsat drikker mere, når hun får flaske, end når hun drikker af kop. Hun kan sagtens spise både mellemmåltid og frokost alligevel. Er det OK med efter-morgenmad-flaske, eller er der noget, der skal overvejes?
Vi spiser aftensmad et sted mellem 18 og 18:30, og så bliver kl. jo gerne 18:30-19, inden vi er færdige. Så jeg kan ikke helt se at der er grund til at skulle servere grød kl 19:30. Hvad er formålet med grøden? Jeg har læst i en bog om søvn (kan ikke huske om det var i din eller den anden jeg købte ;)) at det handler om at fylde på med mad og drikke løbende igennem dagen, og ikke lige op til at barnet skal sove.
Tak igen for gode, hurtige og udførlige svar!
Mange hilsener
Anne