Baby vil ikke spise skemad

20. september 2017

Alder:
6 mdr.

Baby vil ikke spise skemad

Kære Helen

Min søn er nu blevet seks måneder, og vi har forsøgt os med skemad siden han var fire måneder. De første par gange, gik det så fint og han synes det var sjovt, åbnede munden og var interesseret. Men det holdt kun 1-2 uger. Siden har det ingen interesse haft.

Jeg ham forsøgt at give ham grød næsten hver dag. Vi har prøvet risgrød og hirsegrød, havregrød, mos af gulerødder, kartofler og søde kartofler. Uanset hvad jeg giver ham, er han uinteresseret. Han kigger på alt muligt andet, pruster maden ud igen og åbner ikke munden. Maden havner hver gang alle andre steder end i hans mund.

Han gider godt sidde og tygge lidt i en agurk eller en skive ...

Annonce

... franskbrød, men jeg tror mere det er legetøj end mad.

Han kan nu sidde med lidt støtte i en babystol og vi er begyndt at sætte ham i den, så han kan være med når vi spiser. Jeg har fulgt dit råd til andre om at give ham lidt at spise morgen, middag og aften - men hver gang havner det alle andre steder end hans mave.

Han får allomin syrnet, 150-200 ml cirka seks gange om dagen og fik modermælk til han var 4 måneder og selv valgte brystet fra. Han vågner typisk klokken seks og går i seng igen klokken 18.30 med en natspisning kl. 02. Han er altså sulten ca hver tredje time hele dagen.

Har du nogen gode tips til, hvordan vi kan få ham til at spise?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie