Blendet mad eller ikke?

6. september 2017

Alder:
17 mdr.

Blendet mad eller ikke?

Kære Helen,

Tak for dit grundige svar.

Jeg vil tage til børnelægen igen når vi kommer hjem fra ferie om to uger og høre hende om de forskellige muligheder og om medicinen. Jeg vil gerne høre din mening om nogle forskellige ting inden jeg tager der igen, da jeg oplever stor forskel på børneopdragelse her især ift spisning og søvn, og børnelægerne her har ikke den brede viden I har som eks det pædagogiske og psykologiske.

Jeg har en del opfølgende spørgsmål og information, som jeg ikke skrev i den forrige mail.

Medicinen som børnelægen anbefalede hedder pantobamin og virkestofferne er ciproheptadina, vitamina og/eller aminoácidos. Kender du noget til det?

Han vejede 3 kg da han blev født og gik under WHOs kurve da han var omkring 4mdr hvor han vejede 6850 g, 6 mdr 7700 g, 10 mdr 7900 g, 12 mdr 8770 g, 13 mdr 9000 g, 15 mdr 9200 g og nu med 17 mdr 9300 g.

Han målte 50 cm ved fødslen og fulgte WHOs kurve indtil 8 mdr hvor han målte 68,5 cm, 10 mdr 70,5, 12 mdr 71,5, 15 mdr 74 cm og nu 76,5 cm.

Han hovedmål gik over kurven fra han var to mdr. Blev født med 35 cm, 1 md 39,5, 2 mdr 41,5 cm, 4 mdr 43,5 cm, 6 mdr 46,5 cm, 12 mdr 48,2 cm, 15 mdr 50 cm og nu 50,3 cm.

Synes dog det virkede noget upræcist mange gange hvor de målte igen og fik nogle andre mål. Vægten gik op eller ned med 400 g med få dages mellemrum. Men nogenlunde passer det vel.

De scannede hans hovede pga målene og at hans fontanelle var meget åben da han var et år. Den viste en cyste som de sagde var ubetydelig og evt kunne være opstået under fødslen.

Han har altid været meget aktiv og kun været forkølet og haft lav feber 2-3 gange meget kort tid ad gangen. Ellers har han ikke været syg.

Han havde hård mave meget af tiden fra da han startede med rigtig mad seks mdr gammel og indtil han var et år, hvor han fik noget medicin, der hedder Casenlax i et par uger. Derefter begyndte han at få normal afføring og kort efter var det skiftevis tynd og normal afførring. De sidste mange måneder har han haft normal eller tynd afførring, og den sidste halvanden måned har det været tyndt de fleste gange og ofte to gange om dagen, selvom vi har givet ham en hel (lille) banan dagligt. Vi har ved siden af givet ham ribs, ribsgrød og andre frugter ind imellem (ribs stoppede vi med for to uger siden, da vi fandt ud af at han fik en del afførring af dem ret kort tid efter indtagelse).

Du skriver vi skal lægge mærke til hans overskud og humør.
Han har generelt altid haft godt humør. Griner når han tumler eller man laver sjov. Men er også en alvorlig dreng smiler ikke hele tiden og skal lige tø op når han møder nye mennesker.
Fra han var seks mdr begyndte han at græde ved ble og tøjskift og stille og roligt har han fået mere og mere temperament. Siden foråret er han begyndt at græde og ville væk fra stolen når vi spiser, men stopper oftest efter kort tid og det er slet ikke hver gang. De sidste par måneder har han gjort det mere og i længere tid ad gangen, men han stopper hver gang, uden at vi tager ham ned, hvorefter han oftest spiser videre. Vi har endnu ikke taget ham ned pga at han græd og ville op. Vi prøver at distrahere ham og snakke om noget andet. Men få gange har han være så meget ude af sig selv, at det blev værre når vi prøvede at tale ham til ro, og til sidst kom han selv ud af det imens vi var ved siden af ham uden at give ham meget opmærksomhed. Burde vi tage ham ned? Og hvad skal vi gøre når han får de flip?

Udover det har han svært ved når man siger nej. Selvom man siger det stille og roligt, begynder han at gå frem og tilbage og banke hovedet ind i væggen eller gulvet. I starten gjorde han det ret hårdt men så begyndte han at gøre det mere forsigtigt. Vi har altid ladet ham gøre en del ting, undersøge ting, tage bøger ud af reolen, lege med vand i vores bidet på toilettet osv., men heller ikke ladet ham gøre alt han ville. Han er meget rolig og havde kun en kort periode med at hive alle bøgerne ud af reolen mere og kaste ting. Nu går han bare rundt og undersøger ...

Annonce

... tingene stille og roligt (få gange bliver han frustreret og kaster med ting), så nu er det endnu mindre han får et 'nej' /pas på den kan gå i stykker eller lignende.

Det virker som om at det er når han er træt, de to ovenstående ting, men tror du det kan have noget med kosten at gøre?

Vi har været på en uges ferie i maj og i juni, og seks uger i dk (hvor vi boede det samme sted alle seks uger og tog rundt på besøg, men ikke hver dag), og nu to uger i sommerhus med familien her.
Jeg synes det virker som om at der er en sammenhæng imellem at når vi har rejst meget så spiser og sover han dårligere. Hvad mener og anbefaler du?
Tror du han banker hovedet ind i ting pga for meget rejse - nye steder og mennesker?

Han har generelt spist lidt altid og så haft gode perioder ind imellem efter jeg stoppede med amningerne (stoppede helt i juni), men kun hvis han havde noget at pille ved imens (nøgler, kuglepen el andet småt). Det lod vi ham gøre fra april til juli. Men så kort efter i juni spiste han meget lidt og ofte intet til måltiderne, og min svigermor begyndte at blende maden (som jeg var imod, fordi det lige var begyndt at gå godt med 'normal' mad, men lod hende gøre det, fordi han igen var begyndt ikke at spise andet end morgenmad, yoghurt frugt og lidt brød). Blendet mad ville han gerne spise - ikke vildt meget, men ok portioner.

Da vi var i dk fra midt juli begyndte han efter kort tid at spise som aldrig før og ville selv føre skeen og glemte jo så alt om at sidde med en dims. Efter en tre ugers tid med det, begyndte han så at spise mindre men stadig ok (dog stadig ikke hvad som helst -mest sovs og kartofler most ikke blendet). Da vi kom hjem fra dk for to uger siden spiste han næsten ingenting, spiste kun ok portion et par gange i løbet af to dage, hvor han spiste mørt kød i små stykker og kogte hele gulerødder, og ville ikke have most kartoffel og gulerod. En dag lavede jeg grøntsagspuré/creme som han glædeligt spiste, for at se om han ville spise det (han var også lidt sløj med noget hoste). Få dage efter begyndte han at spise mindre af den slags puré mad i en uges tid og igår er han så begyndt at spise mere af puré maden og også mad der skal tygges. F.eks mini omeletter med sød kartoffel, pølse osv.

Jeg giver ham varieret mad med masser af kulhydrater i løbet af dagen, smørklat i grøden og ikke mere end 350 ml mælkeprodukt dagligt. Fisk har jeg ikke givet ham nok af. prøvede mange gange med fiskefrikadeller men det villle han kun en gang. Prøvet med andet mild fisk men det har ikke været et hit endnu. Rå grøntsager gider han ikke rigtig. Men ellers får han mange forskellige madvarer (når han altså spiser). De eneste gange han spiser 'alt' er når det er puré eller mos.

Håber du kan besvare nogle af de mange spørgsmål, i en meget rodet og lang mail, men jeg har svært ved at skille dele det op i forskellige mails til dig. Hvis der er for mange spørgsmål, sender jeg dem i separate mails senere.

Mener du han er undervægtig? Jeg kunne ikke lige finde ud af det med percentil...

Vi giver ham ikke mere noget at lege med når han spiser længere - synes du vi skal det hans vægt taget i betragtning?

Synes du vi skal made ham når han ikke selv vil spise, selvom han har spist mange måltider selv (og stadig selv spiser en stor portion havregrød til morgenmad, yoghurt... alt andet end mad alene)? Nu mader jeg ind imellem når han går i stå, hvis han viser interesse og ikke vender hovedet og spytter det ud. Hvis han gør tegn til at han ikke vil mades stopper jeg med det samme Ved hvert måltid opfordrer jeg ham til at tage ske eller gaffel og spise selv.

Synes du vi skal give ham blendet eller moset mad sammen med 'almindelig mad'?

Hvor meget skal et barn i hans alder ca spise til frokost og aftensmad f.eks blendet mad i ml? Han spiser nok på en halvdårlig dag knap 100 ml og på en god 2-300 ml.

Hvad skal vi gøre når han banker hovedet ind i ting?

Bedste hilsner
og på forhånd tak for dine gode råd og gøre tingene klare og konkrete.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor