Nedtrapning af amning + kost

26. august 2017

Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af amning + kost

Kære Helen

Tusind tak for dit seneste svar angående overgang til skemad, som vi har forholdt os til herhjemme. Det går bedre med spiseriet herhjemme. Dog spiser vores datter stadig ikke store portioner. Jeg tror dog, at hun blot er lidt småtspisende. Hun er jo en spinkel pige. Jeg har derfor sørger for, at der er godt med fedtstof i maden. Jeg vejede hende forleden for at sikre mig, at vægten er ok. Jeg plottede hende ind i WHO's kurve (jeg kan ikke huske, om der også er een sundhedsplejen benytter?), og i følge den har hun en stigning på 26% i forhold til kurven. Så det er jo positivt.

Vi har forsøgt at implementere din dagsplan. Den er der ikke helt endnu, og jeg har nogle opfølgende spørgsmål. Planen ser således ud - og spørgsmålene er under de enkelte dagstisspunkter:

Tidlig morgen cirka 4: Ammes og sover videre, vågner 6-6.30

7: Morgenmad og vand. Vi har giver øllebrød og havregrød. Er der andet, du kan anbefale?

Ca 8.30: Puttes til formiddagslur. Her har du anbefalet, at det sker uden amning. Vi har været vant til at amme i søvn. Det har ikke lykkes tidligere at koble hende fra brystet og ligge hende, som du ellers har anbefalet. Det er egentlig ligeså meget, fordi hun tidligt lukker øjnene og småsovee, mens hun spiser. Men kan du hjælpe mig med, hvordan jeg skal putte hende til lur uden amning, når hun er vant til at falde til ro sådan. Jeg synes næsten det er helt angstprovokerende.

Hun sover her 1-1 1/2 time cirka. Nogle gange lidt mindre andre gange lidt mere

10: Frugtmos og vand
Dette havde du i planen sat før første lur, men da jeg ikke har haft mod nok forhold til amningen, har jeg lagt det ...

Annonce

... efter luren.

11.30: Frokost. Vi har givet grøntsagsmos med kød/fisk og forsøgt lidt med en smule rugbrød/bondebrød. Jeg har også givet noget færdigmad efter du skrev, at det var ok i forhold til saltindholdet. De er jo dejligt nemme at have med på farten.

13-13.30: Ammes og puttes til middagslur. Sover cirka 1 1/2 time.

15: Frugtmos og blød frugt i bøde samt vand
I din plan havde du noteret, at hun skal tilbydes flerkornsgrød med frugtmos. Jeg har ikke fornemmet, at hun var sulten nok og været bange for at ødelægge appetiten til aftensmaden, hvor der jo er kød i maden. Men hun tager glædeligt imod frugtmosen. Er det bedre at give hende nogle få skefulde og der så også er grød en blot flere skefulde frugtmos?

17.30-17.45: Aftensmad. Hun har haft lidt svært ved at koncentrere sig, så far har giver hende mad først, mens jeg har lavet det sidste af voksenaftensmaden. Herefter sidder hun med til bords og får forskelligt at sidde og gumle på.

18.45: Melder træt, ammes og sover klokken 19. Hun er ret konsekvent med tidspunktet næsten ligegyldigt hvor lang middagsluren har været. Så der får hun lov at komme i seng

22.30 cirka: Vågner og får bryst til natten.

Vågner i løbet af natten, hvor jeg ikke synes, jeg har kunne få ro på hende uden amning. Men jeg vil rigtigt gerne skippe denne og lære hende at sove igennem. Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre. Har du nogle gode råd?

Som du kan se er der skåret ned på amningen. Jeg vil dog gerne skære to mee ned, så det stemmer med din plan, så hun måske også kan få lidt mere appetit. Jeg har bare svært ved at slippe lige de to amninger, synes jeg.

På forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.