Mos til baby

22. august 2017

Alder:
5 mdr.

Mos til baby

Kære Helen

Min datter på lige godt 5 måneder er godt igang med skemad. Hun får forskellige typer grød (majs,hirse og ris) med frugttopping til frokost og vand af kop. Dette går over al forventning og jeg må nu stoppe hende så hun ikke spiser og drikker for store portioner, så der er plads til mælk 😊

Til aften har vi som tidligere nævnt begyndt med grønsagsmos. De første 5 dage med ren gulerodsmos, som jo er lidt naturlig sød - begejstringen er ikke helt så stor som med grød, men der ryger dog en 10-12 teskeer ind så jeg håber det bare er tilvænning. jeg har de sidste dage prøvet at lave halv gulerod/ halv blomkål men det vil den unge dame ...

Annonce

... ikke have - hun skærer ansigter og spytter ud og derefter er munden helt lukket. Jeg har blandet MME i, så det bliver lidt mere sødt og velkendt men det er selvfølgelig ikke sødt som frugt.

Har du nogle tricks til hvordan man gradvist vænner hende til at spise grønsagsmos og dermed de lidt mere bitre smage? Kan man eventuelt blande grød/frugttopping og mos for at lave lidt overgang eller hvordan griber man det an? Eller skal jeg bare blive ved med at tilbyde gulerodsmos og så skal det andet nok komme hen af vejen? Jeg kan jo godt selv smage at grød med en skefuld frugtmos er langt sødere end blomkålscreme 😊

Med venlig hilsen
den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre