Brev:
Godnatgrød og flaske
21. august 2017
Alder:
9 mdr.
Godnatgrød og flaske
Kære Helen
Tak for dine forrige breve.
Vi har svært ved at få vores datter til at tage imod sin flaske om aftenen inden hun bliver puttet til natten. Jeg vil derfor høre om du har nogle ideer til hvad vi kan gøre anderledes.
Hendes dagsplan ser i øjeblikket nogenlunde således ud:
06.30 vågner
07.00 morgenmad - flerkornsgrød
08.15 lidt frugtmos blandet med en lille rest grød fra morgenmaden (hun er generelt ikke vild med frugtmos, men med lidt grød i glider det ned)
08.30 puttes i barnevogn og sover ca. 1 time
11.00 frokost – rugbrødshapsere med smørbart fiskepålæg (spiser ca. ¼ skive) og grøntsagsmos med kød eller fisk
13.00 flaske og puttes til middagslur, sover ca. 1 ½ - 2 timer
16.00 frugtmos blandet med en lille rest grød fra morgenmaden evt. suppleret med mere grød
18.00 aftensmad – samme mad som os tilpasset baby
18.45 godnatgrød
19.30 flaske, børstet tænder og puttes til natten (afviser den ofte eller tager kun en lille tår)
02.30 flaske (tidspunktet varierer meget)
Hun virker til at trives fint med ovenstående plan. Hun spiser godt og drikker fint vand til måltiderne og lidt indimellem. Hun er glad, pludrer meget og udvikler sig generelt rigtig flot, hun både kravler, står op ad ting og går med sin gåvogn. Vi har været lidt sene til at komme i gang med mad i stykker, men hun er begyndt at vise interesse for det og spiser rigtig flot rugbrød med fingrene til frokost. Så vi vil stille og roligt begynde at introducere mere og mere af hendes mad i stykker.
Vores udfordring ligger om aftenen. Hun trives rigtig godt med at blive puttet et sted mellem 19.15 og 19.45, hvilket gør at der ikke er så meget tid mellem aftensmad og putning. Vi har valgt at give hende godnatgrød fordi hun elsker sig grød og gerne spiser en stor portion selvom hun har spist en stor portion aftensmad allerede en time forinden. På den baggrund kan vi også godt se at det nok ikke levner meget appetit til en flaske også, men vi synes hun sover så godt om natten at vi ville være kede af at gå væk fra grøden. Vi ønsker heller ikke at flytte aftensmaden til tidligere da det er dejligt at kunne spise sammen hele familien kl. 18… men… vi vil også gerne have at hun får den mælk (mme) hun har brug for. Hvad vil du råde os til?
Hun drikker rigtig fint af de øvrige flasker, ca. 160-200 ml pr. flaske, derudover får hun nok omkring 100 ml. mme blandet i sin mos i løbet af dagen.
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Venlig hilsen
En lykkelig mor