Overgang til skemad, vol 2

15. august 2017

Alder:
7 mdr.

Overgang til skemad, vol 2

Kære Helen

Tak for dine seneste svar senest omhandlende overgang til skemad

Min datter er bliver nu 7 måneder om en uges tid. Jeg synes, vi kæmper lidt med maden. Vi skiftede fra grød til mos for at hun kunne spise med os om aftenen. Hun synes, det er rigtigt hyggeligt at sidde til bords med os. Hun er kommet i højstol og elsker det.

Hun kan spise cirka en halv deciliter mos plus kød. Men det tager tid at få det i hende. Jeg laver forskellige kombinationer og forsøger at give det lidr smag.. Vi har i nogle dage forsøgt at indføre et måltid mere. Om formiddagen. Hvor hun har fået øllebrød. Det har hun spist nogle skefulde af.

De seneste par dage har hun ikke været så glad for skeen. Hun vil dog gerne selv forsøge at putte den i munden og så spiser hun. Men på den måde kommer der jo ikke meget ned. Hun elsker tallerkner, så i går smurte jeg mosen på kanten og lod hende tygge lidt i kanten, hvor hun selv holdt tallerknen med min støtte. Hun endte med at spise hele portionen af mos + en stor spiseske kød på den måde.

Generelt virker det som om hun gerne vil selv. Hun elsker at sidde med stænger af forskellig frugt og grønt. Det er også et hit med ristede rugbrødsstænger. Dem har jeg nogle gange smurt lidt leverpostej på, som hun suttter af. Hun kan også gumle stykker af rugbrødsstængerne og frugt/grønt. Fx spiste hun en kvart pære forleden. Hun for generelt lov at smage en masse forskelligt. I dag sad hun ogås med nogle mindre stykker kylling og spiste lidt af det.

Som tidligere nævnt ...

Annonce

... overtager far barsel, når hun er 9 1/2 måned og en måned senere starter hun i dagpleje. Det ligger mig derfor meget på sinde at få spisningen til at fungere. Jeg selv elsker at lave mad og har egentlig ikke haft noget imod at lave særsklit mos til min datter. Men når det så går så trægt, så tager det lidt af glæden fra mig og påvirker mit humør. Vi prøvede i dag at give noget noget færdigkøbt for at se, om der ville glide bedre. Der virkelig ikke sådan. Jeg vil jo helst heller ikke bruge dem, da de indeholder salt.

Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget der skal til for at kalde det et måltid? Hun ammes cirka 6 gange om dage + 3 gange fra hun bliver puttet klokken 19 til hun vågner klokken 6-7. Hun har skåret en enkel amning væk efter, vi er begyndt på maden - nogle dage skærer hun også 1-2 væk.

Jeg har konsulteret med sundhedsplejen her i området. Jeg får at vide, at jeg skal være tålmodig og at "de ikke har oplevet et barn, der ikke kom til at spise". Men er det bare det? Skal jeg bare blive ved med at være tålmodig? Eller kan jeg gøre andet?

Jeg vil skynde mig at tilføje, at min datter er en virkelig glad baby. Hun er også meget nysgerrig. Det kommer også nogle gange til udtryk ved at hun kigger rundt, når vi spiser - det har jeg opsnuset nogle tips til fra nogle af dine svar til andre. Motorisk tænker jeg også, at hun er fint med - hun triller begge veje, kan sidde selv, har rejst sig op en enkelt gang via sofaryggen og møver sig lidt frem på maven, bakker og møver rundt om sig selv.

Mange hilsner
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.