Brev:
Frustreret over morgenmaden
15. august 2017
Alder:
8 mdr.
Frustreret over morgenmaden
Hej Helen,
Min søn på 8,5 mdr, er meget selvstændig og er vild med at spise selv - Desværre gør det pt morgenmaden til en kamp.
Jeg har brug for nogle gode råd til hvad jeg skal tilbyde ham af mad når han vil spise selv.
I dag veksler jeg mellem hirse-, havre-, majs-,boghvedegrød til morgenmad.
Han har været glad for denne morgenmad, men vil nu selv - problemet er bare at han ikke kan spise med ske selv... endnu.
Lidt info om en typisk dags mad:
Morgenflaske
Morgenmad: grød
Mellemmåltid: 1/2 bolle med ost og frugt
Frokost: 1,5 rugbrød uden kerner med pålæg eller rester fra aftensmad
MME inden lur
Mellemmåltid: 1/2 bolle med ost og frugt eller grønt
Aftensmad: vores mad
MME putning
(Ofte MME 1 gang om natten)
Vi har generelt meget fokus på at han selv kan spise, og derfor selv skal spise. Selvfølgelig med hjælp og vi sidder altid mindst en sammen med ham og hygger os.
Han er glad for mad og kan lide alt hvad vi serverer for ham - vi variere maden og synes egentlig vi har ret godt styr på den del. Men morgenmaden bliver en kamp og ender med han bliver frustreret.
Det skal lige siges at det ikke hjælper ret meget at aktivere ham med en ekstra ske, det hjælper kun med at få 4-5 skefulde mere ned.
Hvornår kan babyer typisk selv begynde at spise med ske?
Nogle dage kan jeg heller ikke finde ud af om det er fordi han ikke er sulten pga. Morgenflasken - i nat sov han eksempelvis fra 19.30-05.45 (uden at vågne, kun med 2 x suttehjælp), derfor får han dermed også hans morgenflaske sent (5.45), i går fik han den kl. 4.30. Ville det være bedre at tage ham op mens han sover og give ham flasken omkring kl 4.30 selvom han ikke efterspørger den - eller er han ved at være for "gammel" til det?
Lige til sidst...
Hvornår må han begynde at spise brød med kerner?
Hilsen