Frustreret over morgenmaden

15. august 2017

Alder:
8 mdr.

Frustreret over morgenmaden

Hej Helen,

Min søn på 8,5 mdr, er meget selvstændig og er vild med at spise selv - Desværre gør det pt morgenmaden til en kamp.

Jeg har brug for nogle gode råd til hvad jeg skal tilbyde ham af mad når han vil spise selv.

I dag veksler jeg mellem hirse-, havre-, majs-,boghvedegrød til morgenmad.
Han har været glad for denne morgenmad, men vil nu selv - problemet er bare at han ikke kan spise med ske selv... endnu.

Lidt info om en typisk dags mad:
Morgenflaske
Morgenmad: grød
Mellemmåltid: 1/2 bolle med ost og frugt
Frokost: 1,5 rugbrød uden kerner med pålæg eller rester fra aftensmad
MME inden lur
Mellemmåltid: 1/2 bolle med ost og frugt eller grønt
Aftensmad: vores mad
MME putning
(Ofte MME 1 gang om natten)

Vi har generelt meget fokus på at han selv kan spise, og derfor selv skal spise. Selvfølgelig med hjælp og vi sidder altid mindst en sammen med ham og hygger ...

Annonce

... os.
Han er glad for mad og kan lide alt hvad vi serverer for ham - vi variere maden og synes egentlig vi har ret godt styr på den del. Men morgenmaden bliver en kamp og ender med han bliver frustreret.

Det skal lige siges at det ikke hjælper ret meget at aktivere ham med en ekstra ske, det hjælper kun med at få 4-5 skefulde mere ned.

Hvornår kan babyer typisk selv begynde at spise med ske?

Nogle dage kan jeg heller ikke finde ud af om det er fordi han ikke er sulten pga. Morgenflasken - i nat sov han eksempelvis fra 19.30-05.45 (uden at vågne, kun med 2 x suttehjælp), derfor får han dermed også hans morgenflaske sent (5.45), i går fik han den kl. 4.30. Ville det være bedre at tage ham op mens han sover og give ham flasken omkring kl 4.30 selvom han ikke efterspørger den - eller er han ved at være for "gammel" til det?

Lige til sidst...
Hvornår må han begynde at spise brød med kerner?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.