Brev:
Flaske, mad og søvn
31. juli 2017
Alder:
10 mdr.
Flaske, mad og søvn
Hej Helen.
Vores datter er nu 10,5 måneder, og vi har lidt udfordringer angående mad og søvn. Jeg forklarer lige først vores døgnrytme, og derefter vil jeg beskrive vores problematikker:-)
Et døgn hos os ser således ud:
Kl 5-7: Hun vågner. Nogen dage sover hun længere end andre.
Kl ca 7:30: Morgenmad. Grød eller brødstænger med smør, frugt, ostehaps, eller bananpandekager.
Mellem kl 9-10: sover første lur. Det er forskelligt hvornår hun er træt - det kommer an på hvor tidligt hun er stået op. Hun får lidt frugtgrød inden denne lur. Hun sover typisk et par timer, nogen gange lidt mere.
Kl 11:30-12: Frokost. Brødstænger, frikadelle, pølse, agurk, tomat osv. Evt rester fra aftensmaden dagen før. Nogen gange grød.
Mellem kl 14-15: Her sover hun anden lur. Det er forskelligt hvornår hun er træt. Hun får ca 100-150 ml MME inden hun sover. Her sover hun ca en lille time.
Kl 15:30-16: Får lidt frugt(hvis hun vil).
Kl 17:30: Aftensmad. Hun får her det samme som os. Pasta, kartofler, grøntsager, kød osv.
Kommer herefter i bad og bliver tilbudt natgrød med MME på kop.
Kl 19: Får 200 ml MME på flaske og sover ca kl 19:30-20.
Hun får 1 flaske af 250 ml om natten. Nogen gange drikker hun den over 2 omgange, andre gange over 1 omgang
Mht mad, så vil hun ikke have grød mere. Hun vil selv, men er samtidig meget bevidst om hvad hun ikke vil have. Hun vil ikke have rugbrødshapser, boller el. Lign. Sjældent vil hun have kartofler og lign. Hun elsker tomat, agurk, frikadeller, pølser osv. Men det er meget svært at få hende mæt, når hun selv vil, men ikke vil spise fuldkorn osv. Derfor har jeg holdt fast i flasken midt på dagen, da jeg ikke kan få hende til at sove før hun får den. Jeg går ud fra det er fordi hun er sulten... tænker du at jeg skal fortsætte med det?
Mad har næsten altid været lidt af en kamp med hende, men jeg kan ikke rigtig se hvad vi kan gøre anderledes? Vi lader hende prøve meget forskelligt, og gør måltiderne "sjove", spiser sammen med hende, så hun bliver nysgerrig på den måde.
Mht søvn er der nogen dage hvor hun kun vil sove sin formiddagslur, og vil på ingen måde sove om eftermiddagen. Hun skriger indtil vi tager hende op, og er så vågen indtil om aftenen, hvor hun så er så overtræt at det tager lang tid før hun finder ro i sin tremmeseng. Vi har prøvet at lade hende ligge i barnevognen, visse hende i søvn, men det hjælper ikke. Er det ved at være tid til at hun kun behøver 1 lur om dagen? Hun er bare så træt om formiddagen, at jeg ikke kan strække den lur til senere.
Hun er altid blevet puttet til lur når hun har givet tegn til at være træt, så vi har ikke kørt efter faste putte-tidspunkter, kun om aftenen ved sengetid. Jeg synes godt det kan være en udfordring at se hvornår hun er træt, nu hvor hun er blevet ældre, så jeg føler at jeg nogengange "fanger" hende for sent eller tidligt, og jeg tænker, at det kan gøre det forvirrende for hende og resultere i overtræthed. Hun blev født 5 uger for tidligt, og har altid haft tendens til at bliver overtræt og overstimuleret.
Om aftenen sover hun på eget værelse i tremmeseng, hvor hun sover meget bedre end inde ved hos. Det tager 30-60 minutter at få hende til at sove. Vi sidder ved hende til hun sover - vi vil dog gerne at hun selv kan falde i søvn i fremtiden. Jeg er bange for at give hende vanen til at vi skal sidde der til hun sover, men lige for tiden skriger hun lige så snart vi går ud, og det synes jeg også er synd. Kan man træne det med hende når hun bliver lidt ældre? Og hvordan?
Generelt er jeg nok bekymret for at give hende dårlige vaner med mad og søvn, og jeg bekymrer mig sikkert også for meget, men jeg har også hørt at det er i denne alder de begynder at holde fast i vanerne.
Forresten, har du et godt fif til at fjerne hendes arp i hovedbunden?
På forhånd tak for svar:-)
Med venlig hilsen
Marie