Søvn og madplan til dreng på 8 måneder

24. juli 2017

Alder:
8 mdr.

Søvn og madplan til dreng på 8 måneder

Kære Helen

Tak for en rigtig god brevkasse, som jeg har nydt at læse lige siden jeg blev mor for otte måneder siden. Nu er det dog blevet min tur til at stille et par spørgsmål om de to klassiske ting, nemlig mad og søvn.

Vores søn er en glad og tilfreds dreng på otte måneder, som spiser godt og sover godt i dagtimerne, men jeg er i tvivl, hvordan jeg skal forberede overgangen fra barsel til arbejde – især i forhold til amning. Derudover døjer jeg med at putte ham om aftenen.

Lad os tage maden først. Hans madplan ser nogenlunde sådan her ud:

Klokken 6.30: Ammes og sover videre indtil 7.30
Klokken 8.45: Får havregrød og vand af kop
Klokken 10.30/11.00: Ammes og puttes i barnevognen. Sover 2-3 timer.
Klokken 13.30: Får grøntsagsmos, fiskefrikadelle (eller noget andet han kan tygge) og vand af kop. Han spiser som regel en stor portion.
Klokken 15.30: Ammes og får frugtmos, hvis han kan spise det
Klokken 17.00: Ammes og puttes i barnevognen. Sover typisk 1-1,5 time, det afhænger af længden på hans første lur. Det er vel fint, at han tager en lang lur på dette tidspunkt?
Klokken 18.30: Får grøntsagsmos, frikadelle (eller noget andet han selv kan tygge), smager vores mad og drikker vand af kop. Han spiser som regel en stor portion.
Klokken 21.00/22.00: Ammes og puttes til natten. Han vågner 2-3 gange i løbet af natten og vil have mælk.

Som du kan se, bliver han stadig ammet en del. Det skyldes dels, at han selv ...

Annonce

... efterspørger det, men også at jeg fastholder ham i det, fordi jeg har døjet rigtig meget med mælkeproduktionen og derfor er bange for at løbe tør, hvis der går for lang tid imellem amningerne. Jeg ammer kun fra det ene bryst, fordi det andet er løbet tør.

Jeg skal starte på arbejde om fem uger, hvorefter hans far overtager. Inden da skal jeg gerne have trappet ned på amningen, så jeg vil høre, om du har et forslag til, hvordan hans madplan skal se ud?

Og så til hans søvn. Det går som sagt fint med at putte ham i barnevognen i dagtimerne (han kan dog kun falde i søvn, hvis han ammes først, eller hvis han bliver trillet i søvn). Problemet opstår om aftenen, hvor han skal puttes i sengen. Jeg plejer at amme ham i vores seng og lade ham falde i søvn ved brystet. Jeg har forsøgt at give ham sutten, lige inden han falder i søvn, men han vågner med det samme og plasker rundt med lukkede øjne. Han er MEGET svær at få til at falde til ro, også selvom han ligger trygt i vores seng. Derudover er han umulig at lægge i sin egen seng, hvor han ikke kan falde til ro, selvom jeg gør alt for at berolige ham. Han må gerne ligge i vores seng, men jeg tror, han vil sove bedre i sin egen seng, hvor der er mere plads.

Har du et godt råd til, hvordan vi kan putte ham om aftenen og meget gerne lære ham at sove i sin egen seng? Vi har forsøgt at lade faren give ham flaske i sengen, men det var ikke en succes.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner
T.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien