Overgang til fast føde

8. juli 2017

Alder:
5 mdr.

Overgang til fast føde

Kære Helen,

Jeg er mor til et sæt skønne og dejlige tvillingepiger på lidt over 5 måneder. Født til termin, sunde og raske.

Jeg fik aldrig amningen til at fungere, så de har fået erstatning fra fødslen. Vi har endnu ikke forsøgt os med grød eller mos, men det er jo ved at være på høje tid og så er det at jeg bliver lidt usikker..

Vi bor i Norge og her tyer man til færdiglavede produkter. Min sundhedsplejerske så helt forkert ud i ansigtet da jeg sagde at jeg ville lave mad til pigerne selv og hun forsøgte at tale mig fra det (med begrundelsen at de får for lidt jern hvis ikke de får præfabrikeret grød..). Det synes jeg lyder helt forkert. Hvis jeg har tid, lyst og overskud kan det da aldrig være forkert med hjemmelavet mad og når de bliver ældre forestiller jeg mig også at det hjælper til at få et mere naturligt forhold til mad og måltider at de kan være med at se og smage på råvarerne under tilberedning og at feks hele familien kan spise af den samme grød/middagsret istedet for at de skal have lasagne på glas eller lignende..

Men jeg føler mig lidt alene og på usikker grund. Jeg har forsøgt at spare med min mødregruppe, men heller ikke her var der nogen der havde prøvet andet end Nestle-produkter.

Jeg savner altså en vejledning i hvordan jeg kommer igang. Hvilke kornprodukter er gode at starte op med og er der noget jeg skal holde mig fra (jeg ...

Annonce

... ser at Nestle's begyndergrød er havre eller ris, men er det ikke noget med at man skal være varsom med ris til helt små børn?). Koger jeg bare korn/mel og vand til en passende konsistens eller skal jeg tilsætte olie eller andet fedtstof? Eller er det i virkeligheden grøntsagsmos jeg skal starte med? Og i så fald, er der ikke også nogle grøntsager (rødbeder?) man skal vente med til de bliver et år?

Vi har meget jern i vandet hvor jeg bor, så jeg er egentlig ikke bekymret for at de kommer til at mangle. De vil jo i overgangsperioden fortsat få mme, så jeg tænker de også der får tilføjet det de har behov for?

Hvad er din holdning til færdiglavet/hjemmelavet mad- spørgsmålet? Jeg er ikke fanatisk. Jeg har ikke noget i mod at have en pakke eller to stående til travle dage eller evt dage hvor man er på tur. Men i mit supermarked kan jeg få havre- eller risgrød med 2-3 forskellige slags frugttilsætninger, for mig lyder det som om der bliver ganske lidt variation hvis man skal holde sig udelukkende til færdigprodukterne...

Jeg beklager et lidt bredt og stort spørgsmål som det måske er vanskeligt at svare fyldestgørende på, men håber du kan give mig nogle "begynder-råd", jeg forestiller mig at pigerne (såfremt de tager godt i mod skemaden) ret hurtigt vil gå over til mosede/kogte/hakkede/blendede udgaver af det resten af familien får..

På forhånd tak for svar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.