Brev:
Mad strejke - dreng på 9 måneder
2. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Mad strejke - dreng på 9 måneder
Kære Helen
Jeg søger vejledning omkring mad til vores søn på 9 måneder, som er 74 cm og 8 kg. Han har aldrig spist særlig meget men følger sin egen kurve. Han er glad og aktiv og er over det hele og er begyndt at rejse sig op ad ting. Han skal starte i vuggestue til august, hvor han bliver 10 måneder. Hans døgnplan ser sådan ud lige nu:
Kl. 5-5.30: vågner
Kl. 6.30: havregrød + vand (han vil ikke have noget før)
Kl. 8.30: puttes til lur uden flaske eller anden mad (han vil ikke have noget - er holdt op med at tilbyde ham noget)
Kl. 10: vågner og får 1/2 dl. A38 + 90 ml mælk af kop
Kl. 12.15: tilbydes mad + vand - mos eller rest af aftensmad eller rugbrødshapsere men vil sjældent have noget. Til gengæld går pulvergrød fint ned.
Kl. 13.30: puttes til lur uden flaske eller mad
Kl. 15: vågner og får frugt + 100 ml mælk af kop
Kl. 17.45: får aftensmad sammen med os + vand. Spiser meget lidt. Det kan være laks, pasta, kødsovs, lasagne, ris, grøntsagsstykker osv.
Kl. 19: får godnatgrød - havregrød eller pulvergrød
Kl. 19.30: puttes uden flaske, da han i en længere periode kun havde taget 50 ml
Kl. 00.30: får 180 ml flaske
Kl. 4: får 120 ml flaske
Har du nogle ideer til, hvordan vi får mere mad i ham? Er der nogle tider som er skæve? Og hvordan kommer vi af med natflaskerne, når han ikke vil spise mere i løbet af dagen? Jeg skal starte arbejde i august, så der vil det være hårdt at skulle op to gange + tidligt op. Far har barsel til indkøring i vuggestue.
Rugbrød og anden form for brød spytter han ud. Han har før spist rugbrød, da han var 7 og 8 måneder. Mad i små stykker gider han heller ikke. Han får tilbudt et kartoffelstykke, frugtstykke, kødstykke osv. ved hvert måltid men leger bare med det.
Håber på nogle gode ideer.
Med venlig hilsen
Sabine