Brev:
Overgangskost
29. juni 2017
Alder:
4 mdr.
Overgangskost
Kære Helen
Vi nærmer os med hastige skridt at S bliver 6 måneder og jeg er derfor gået i gang med at læse din bog om børn og mad.
Vi har i samråd med vores sundhedsplejerske belsuttet at S skal fuldammes til 6 måneder da vi begge trives med det og da hendes far lider af colitis og der både på min og på fars side af familien er tendens til "sarte maver".
Men når vi nu "først" starter op ved 6 måneder skal vi så starte stille og roligt ud med det grød og mos som anbefales hvis man starter ved 4-5 måneder? Jeg ved at vi skal være lidt hurtigere til at få introduceret nye ting, men jeg tænker at det måske er meget godt at ligge lidt blødt ud med lidt af det grød du anbefaler man bruger hvis man starter ved 4-5 måneder?
Vores have bugner af jordbær og jeg har frosset friske bær ned og lavet marmelade, men tænker også lidt at lave noget jordbærgrød og fryse ned fordi jeg tænker at hele familien på den måde kunne få den samme dessert, men de opskrifter jeg finder er bare så smæk fyldte med sukker! Og det har jeg jo ikke lyst til at putte i vores datter. Kan man evt. bare koge jordbærrene med en smule vand og evt. en vaniljestang? Sidste år lavede jeg æblegrød ved bare at koge æblerne (som var dejligt søde i sig selv) med lidt vand og det gav en fin mos. :)
Og er det rigtigt at man "har et år til at få baby til at lære ikke at være kræsen"? Jeg har fået at vide at de smage man giver barnet det første år vil de kunne lide og ikke afvise senere, så at det derfor handler om at variere kosten mest muligt der?
Venlig hilsen
Christine