Brev:
Morgensøvn og flaske
24. juni 2017
Alder:
7 mdr.
Morgensøvn og flaske
Hej Helen,
Min søn er begyndt at flytte lidt på hans morgenrutine, hvilket er lidt irriterende for de trætte forældre ;-)
Min søn er knap 7 måneder og han har i en længere periode sovet til kl. 6.30-7.30 om morgnen, hvilket vi synes var helt perfekt da det også ville stemme fint over ens med den tid han skal op når han skal i dagpleje. I den periode sov han typisk en kort (30 min) og en lang lur (1 time - 1,5 time) også i seng kl. 19.00-19.30. Her fik han en flaske lige inden nat, igen omkring kl.00.00-01.00 og igen cirka kl. 04.00, og bliver ammet når han vågner. Om dagen får han tre faste måltider med skemad og lidt frugt. Derudover bliver han ammet to-tre gange.
Men nu har han lavet lidt om i hans plan, hvilket gør han typisk går lidt før i seng, sover længere inden første (cirka kl. 02.00), hvilket gør hans tidlig morgen flaske først bliver serveret omkring kl. 5.00.
Problemet er at han vågner mere, da han jo er mere frisk og næsten tror det er morgen kl. 5.
Han er rigtig dygtig til putningen, og drømmeflasken ved midnatstid kører også fint, han ved godt han skal tilbage i søvn, men han vågner "for meget" kl. 5 og er svær at putte igen. Nogle dage skal jeg tilbage til ham 4-5 gange og give sut, nusse, vende inden han falder hen igen - og enkelte dage falder han slet ikke hen igen.
Det vil sige jeg let kan bruge 45 min. på at får ham til at sove også sover han maks. 1 time - det føles som et stort (og frustrerende) arbejde midt i vores "skønhedssøvn".
Er det ok at tage ham op fra hans seng, give ham flaske kl. 22 og igen kl. 04 uden han selv efterspørg det? Og hvis, hvordan ved vi så hvornår han ikke længere har behov for de flasker?
Han spiser cirka 200 ml. pr flaske om natten, og får jo derfor stort set hele hans mælkebehov dækket om natten, hvilket er lidt ulogisk for mig og virker forkert.
Jeg synes han er urolig om dagen når han skal have bryst og dier alt for kort, jeg tænker på om det kan ændre noget hvis jeg giver ham flaske hele dagen?
Kan man dække hans behov bedre om dagen, hvis vi sikre han får mere mælk om dagen – og vil det gøre han muligvis vågner mindre om natten?
Vi har prøvet det en enkelt dag, men da jeg ikke ville “opgive” amningen uden grund blev det kun til en dag (og det virkede ikke til han spiste meget (omkring 125 ml. pr. flaske), men han er mere rolig).
Jeg håber du kan hjælpe os lidt videre i søvnen.
Med venlig hilsen
to trætte forældre