Morgensøvn og flaske

24. juni 2017

Alder:
7 mdr.

Morgensøvn og flaske

Hej Helen,

Min søn er begyndt at flytte lidt på hans morgenrutine, hvilket er lidt irriterende for de trætte forældre ;-)

Min søn er knap 7 måneder og han har i en længere periode sovet til kl. 6.30-7.30 om morgnen, hvilket vi synes var helt perfekt da det også ville stemme fint over ens med den tid han skal op når han skal i dagpleje. I den periode sov han typisk en kort (30 min) og en lang lur (1 time - 1,5 time) også i seng kl. 19.00-19.30. Her fik han en flaske lige inden nat, igen omkring kl.00.00-01.00 og igen cirka kl. 04.00, og bliver ammet når han vågner. Om dagen får han tre faste måltider med skemad og lidt frugt. Derudover bliver han ammet to-tre gange.

Men nu har han lavet lidt om i hans plan, hvilket gør han typisk går lidt før i seng, sover længere inden første (cirka kl. 02.00), hvilket gør hans tidlig morgen flaske først bliver serveret omkring kl. 5.00.

Problemet er at han vågner mere, da han jo er mere frisk og næsten tror det er morgen kl. 5.

Han er rigtig dygtig til putningen, og drømmeflasken ved midnatstid kører også fint, han ved godt han skal tilbage i søvn, men han vågner "for meget" kl. 5 og er svær at putte igen. Nogle dage skal jeg tilbage til ham 4-5 gange og ...

Annonce

... give sut, nusse, vende inden han falder hen igen - og enkelte dage falder han slet ikke hen igen.

Det vil sige jeg let kan bruge 45 min. på at får ham til at sove også sover han maks. 1 time - det føles som et stort (og frustrerende) arbejde midt i vores "skønhedssøvn".
Er det ok at tage ham op fra hans seng, give ham flaske kl. 22 og igen kl. 04 uden han selv efterspørg det? Og hvis, hvordan ved vi så hvornår han ikke længere har behov for de flasker?

Han spiser cirka 200 ml. pr flaske om natten, og får jo derfor stort set hele hans mælkebehov dækket om natten, hvilket er lidt ulogisk for mig og virker forkert.

Jeg synes han er urolig om dagen når han skal have bryst og dier alt for kort, jeg tænker på om det kan ændre noget hvis jeg giver ham flaske hele dagen?

Kan man dække hans behov bedre om dagen, hvis vi sikre han får mere mælk om dagen – og vil det gøre han muligvis vågner mindre om natten?

Vi har prøvet det en enkelt dag, men da jeg ikke ville “opgive” amningen uden grund blev det kun til en dag (og det virkede ikke til han spiste meget (omkring 125 ml. pr. flaske), men han er mere rolig).

Jeg håber du kan hjælpe os lidt videre i søvnen.

Med venlig hilsen
to trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København