5 mdr - opstart med skemad

18. maj 2017

Alder:
5 mdr.

5 mdr - opstart med skemad

Kære Helen,

M er nu 5 mdr, og vi er begyndt med skemad. Han er meget begejstret og spiser med stor appetit. Efter knap to uger kan han uden problemer spise en portion på 200g, som jeg giver ham ved middagstid.

Jeg kan dog nu se fra dine tidligere brevkassesvar, at jeg nok har givet ham alt for meget mad... det forklarer I hvert fald, at hans mave konstant er i gang, og jeg skifter ham hele tiden. Afføringnen er mere eller mindre fast-flydende afhængigt af hvor længe, der er gået siden maden, og han virker irritabel og mere pyldret end normalt og kaemper synligt med fordøjelsen. Jeg havde læst et andet sted, at man bare skulle give mad efter barnets appetit, men den går altså åbenbart ikke her...

Jeg startede ud med at teste lidt ...

Annonce

... grønsagsmos fra glas og gik efter nogle dage over til selv at lave kartoffel-grøntsagsmos til ham, som han har fået siden med forskellige grøntsager. Vi har de sidste to dage testet majsgrød med frugtmos, som han spiser med enorm begejstring – det er jo nærmest også ren dessert efter kartoflerne ;-).

Hvilke mængder mad bør han få på dette stadie, og er det i orden allerede af øge antallet af måltider? Det skal siges, at M vejer 8.5 kg (4.7 ved fødslen), har stor appetit og stadig drikker en hel masse hos mig ud over skemaden... I dag gav jeg ham en lille portion grød på lidt mere end 1 dl, og han var tydeligt frustreret og slet ikke mæt (blev ammet efterfølgende). Hvornår må jeg sætte mængderne op?

På forhånd tak for hjælpen og tidligere gode svar,

N.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder