Brev:
5 mdr - opstart med skemad
18. maj 2017
Alder:
5 mdr.
5 mdr - opstart med skemad
Kære Helen,
M er nu 5 mdr, og vi er begyndt med skemad. Han er meget begejstret og spiser med stor appetit. Efter knap to uger kan han uden problemer spise en portion på 200g, som jeg giver ham ved middagstid.
Jeg kan dog nu se fra dine tidligere brevkassesvar, at jeg nok har givet ham alt for meget mad... det forklarer I hvert fald, at hans mave konstant er i gang, og jeg skifter ham hele tiden. Afføringnen er mere eller mindre fast-flydende afhængigt af hvor længe, der er gået siden maden, og han virker irritabel og mere pyldret end normalt og kaemper synligt med fordøjelsen. Jeg havde læst et andet sted, at man bare skulle give mad efter barnets appetit, men den går altså åbenbart ikke her...
Jeg startede ud med at teste lidt grønsagsmos fra glas og gik efter nogle dage over til selv at lave kartoffel-grøntsagsmos til ham, som han har fået siden med forskellige grøntsager. Vi har de sidste to dage testet majsgrød med frugtmos, som han spiser med enorm begejstring – det er jo nærmest også ren dessert efter kartoflerne ;-).
Hvilke mængder mad bør han få på dette stadie, og er det i orden allerede af øge antallet af måltider? Det skal siges, at M vejer 8.5 kg (4.7 ved fødslen), har stor appetit og stadig drikker en hel masse hos mig ud over skemaden... I dag gav jeg ham en lille portion grød på lidt mere end 1 dl, og han var tydeligt frustreret og slet ikke mæt (blev ammet efterfølgende). Hvornår må jeg sætte mængderne op?
På forhånd tak for hjælpen og tidligere gode svar,
N.