Brev:
Aftensmad - når far følger diæt
26. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Aftensmad - når far følger diæt
Hej igen Helen,
Tak for dit forrige svar ang fingermad, det var meget hjælpsomt.
Vi skriver da vi har nogle spørgsmål ifht tilberedning af mad til vores dreng der snart runder de 8 mdr.
Det forholder sig sådan at min kæreste har en kronisk nyresygdom som gør at han skal have en særligt tilpasset diæt som udelukker fødevarer med meget kalium og fosfat. Det vil bla sige ingen fuldkornsprodukter, begrænset mængde kød, ingen mælkeprodukter, ingen rå frugt og rå grøntsager og ingen salt.
Vi laver al grøntsagsmos, frugtmos, kød og grød til vores dreng selv og det fungerer rigtig fint. indtil nu har vi måtte lave 2 portioner aftensmad - én til vores dreng og én til min kæreste for at sikre os at de hver i sær overholder kostreglerne ( vi får dog altid det samme, fx kødsauce, så vores dreng føler han får det samme at spise som os ). Det ville lette vores hverdag hvis vi kunne tilberede 1 portion men er i tvivl om nogle fødevarer.
Vi har derfor følgende spørgsmål :
- Må vores dreng få rismælk, havremælk eller soyamælk istedet for alm mælk når vi fx laver saucer - mængden er jo begrænset ? Vi bliver nemlig nød til at bruge plantebaseret mælk istedet for alm mælk ifht min kærestes diæt.
- Må vores dreng få grøntsager der er kogt med salt i aftensmaden ? Vi laver altid hans moser med grøntsager der ikke er kogt i salt, men når min kæreste skal have kogte grøntsager SKAL de være kogt med salt for at kunne trække kaliumen ud. Vi laver fx tit grøntsagslasagne, men ender med at lave 2 forskellige - én med og én uden salt. Det skal siges at det eneste salt vi får i maden er det som de kogte grøntsager har kogt i, da min kæreste ellers ikke må få noget salt. Så vi tilsætter aldrig yderligere salt i maden.
- Derudover er vi i tvivl om hvornår vores dreng må begynde at få mælkeprodukter - fx ost på sin bolle, en lille yoghurt osv ? han ammes stadig og får til måltiderne vand af kop, men hvornår skal han begynde at drikke sødmælk istedet ?
Med venlig hilsen
Anne-Sophie