Aftensmad - når far følger diæt

26. januar 2017

Alder:
7 mdr.

Aftensmad - når far følger diæt

Hej igen Helen,

Tak for dit forrige svar ang fingermad, det var meget hjælpsomt.

Vi skriver da vi har nogle spørgsmål ifht tilberedning af mad til vores dreng der snart runder de 8 mdr.

Det forholder sig sådan at min kæreste har en kronisk nyresygdom som gør at han skal have en særligt tilpasset diæt som udelukker fødevarer med meget kalium og fosfat. Det vil bla sige ingen fuldkornsprodukter, begrænset mængde kød, ingen mælkeprodukter, ingen rå frugt og rå grøntsager og ingen salt.

Vi laver al grøntsagsmos, frugtmos, kød og grød til vores dreng selv og det fungerer rigtig fint. indtil nu har vi måtte lave 2 portioner aftensmad - én til vores dreng og én til min kæreste for at sikre os at de hver i sær overholder kostreglerne ( vi får dog altid det samme, fx kødsauce, så vores dreng føler han får det samme at spise som os ). Det ville lette vores hverdag hvis vi kunne tilberede 1 portion men er i tvivl om nogle fødevarer.
Vi har derfor følgende spørgsmål :

- Må vores ...

Annonce

... dreng få rismælk, havremælk eller soyamælk istedet for alm mælk når vi fx laver saucer - mængden er jo begrænset ? Vi bliver nemlig nød til at bruge plantebaseret mælk istedet for alm mælk ifht min kærestes diæt.

- Må vores dreng få grøntsager der er kogt med salt i aftensmaden ? Vi laver altid hans moser med grøntsager der ikke er kogt i salt, men når min kæreste skal have kogte grøntsager SKAL de være kogt med salt for at kunne trække kaliumen ud. Vi laver fx tit grøntsagslasagne, men ender med at lave 2 forskellige - én med og én uden salt. Det skal siges at det eneste salt vi får i maden er det som de kogte grøntsager har kogt i, da min kæreste ellers ikke må få noget salt. Så vi tilsætter aldrig yderligere salt i maden.

- Derudover er vi i tvivl om hvornår vores dreng må begynde at få mælkeprodukter - fx ost på sin bolle, en lille yoghurt osv ? han ammes stadig og får til måltiderne vand af kop, men hvornår skal han begynde at drikke sødmælk istedet ?

Med venlig hilsen
Anne-Sophie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte