Brev:
Ingen interesse i mad
11. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Ingen interesse i mad
Hej Helen,
Jeg har en søn på 6½ måned.
Vi startede op på rigtig mad (så småt) ved 4 måneders tiden, og det gik faktisk ok. Nu virker det til at han helt har mistet interessen.
Vi prøver 4-5 gange dagligt med mos, grød, øllebrød, kød blendet med mos osv. men får max 2 skefulde i ham, hvis jeg når at fange ham inden han kniber munden sammen.
Han lyder ikke til at han synes det er særligt fantastisk. Han har været meget forkølet en måneds tid, tænker at det måske kan være grunden til den manglende lyst til at spise? Hans tænder pibler også frem og han har nu 5 tænder, det kunne måske også være en af grundene?
En dag ser typsik sådan her ud (med mindre variationer):
Omkring kl. 06.00-07.00: Vi står op, jeg forsøger med lidt grød, som han ikke rigtig vil spise
Omkring kl. 08.00-09.00: Han får en flaske og bliver puttet. Han sover typisk 2-3 timer
Omkring kl. 10.00-11.00 prøver jeg igen med f.eks. øllebrød, men uden held. Vi tager en pause, hvor vi hygger og leger og prøver igen med mos eller grød en time senere, stadig uden held.
Omkring kl. 13.00-14.00 får han en flaske og bliver lagt ud for at sove.
Når han vågner forsøger jeg igen med lidt grød med frugtmos og så igen når vi spiser aftensmad typisk med grønsagsmos evt. med kød blendet eller moset i. I aftes lykkedes det til sidst at få lidt frugtmos i ham.
Kl. 20.00 får han en aftenflaske og bliver puttet første gang. Han sover typisk en ½ time hvorefter han vågner og er frisk til kl. 22.00 ca. Her virker han sulten igen og får en flaske og bliver puttet.
Kl. 02.00 vågner han igen og får en flaske.
Han er glad for vand af kop, og efterhånden ganske god til det 😊
Han kan godt vågne flere gange om natten, det er lidt med forskel, nogle nætter er bedre end andre, men ovenfor er mest for at beskrive hans spisemønster.
En flaske er ca. 240 ml NAN 2 opblandet (210 ml. vand + 7 skefulde NAN2), og sammelagt er det 5 flasker om dagen.
Jeg ville gerne trapper flaskerne ud, men ved ikke hvordan jeg skal gribe det an, når han ikke spiser rigtig mad, synes ikke han skal gå længere tid og være sulten og tænker at det ikke bliver bedre af at presse ham. Han kniber munden meget stramt i, og eneste måde jeg kan få noget ind er ved at give ham en ske og liste det ind, når han putter skeen i munden.
Jeg holder mig til meget bløde konsistenser endnu, men prøver mange smage af (både hjemmelavede og fra glas og pulver).
Har du nogen ideer til, hvad vi kan gøre for at få gang i det med maden?
Kærlig hilsen
Stine