Ingen interesse i mad

11. januar 2017

Alder:
6 mdr.

Ingen interesse i mad

Hej Helen,

Jeg har en søn på 6½ måned.

Vi startede op på rigtig mad (så småt) ved 4 måneders tiden, og det gik faktisk ok. Nu virker det til at han helt har mistet interessen.

Vi prøver 4-5 gange dagligt med mos, grød, øllebrød, kød blendet med mos osv. men får max 2 skefulde i ham, hvis jeg når at fange ham inden han kniber munden sammen.

Han lyder ikke til at han synes det er særligt fantastisk. Han har været meget forkølet en måneds tid, tænker at det måske kan være grunden til den manglende lyst til at spise? Hans tænder pibler også frem og han har nu 5 tænder, det kunne måske også være en af grundene?

En dag ser typsik sådan her ud (med mindre variationer):

Omkring kl. 06.00-07.00: Vi står op, jeg forsøger med lidt grød, som han ikke rigtig vil spise
Omkring kl. 08.00-09.00: Han får en flaske og bliver puttet. Han sover typisk 2-3 timer
Omkring kl. 10.00-11.00 prøver jeg igen med f.eks. øllebrød, men uden held. Vi tager en pause, hvor vi hygger og leger og prøver igen med mos eller grød en time senere, stadig uden held.
Omkring kl. 13.00-14.00 får han en flaske og bliver lagt ud for at sove.
Når han vågner forsøger jeg igen med lidt grød med frugtmos og så igen når vi spiser aftensmad typisk med grønsagsmos evt. med ...

Annonce

... kød blendet eller moset i. I aftes lykkedes det til sidst at få lidt frugtmos i ham.
Kl. 20.00 får han en aftenflaske og bliver puttet første gang. Han sover typisk en ½ time hvorefter han vågner og er frisk til kl. 22.00 ca. Her virker han sulten igen og får en flaske og bliver puttet.
Kl. 02.00 vågner han igen og får en flaske.

Han er glad for vand af kop, og efterhånden ganske god til det 😊

Han kan godt vågne flere gange om natten, det er lidt med forskel, nogle nætter er bedre end andre, men ovenfor er mest for at beskrive hans spisemønster.
En flaske er ca. 240 ml NAN 2 opblandet (210 ml. vand + 7 skefulde NAN2), og sammelagt er det 5 flasker om dagen.

Jeg ville gerne trapper flaskerne ud, men ved ikke hvordan jeg skal gribe det an, når han ikke spiser rigtig mad, synes ikke han skal gå længere tid og være sulten og tænker at det ikke bliver bedre af at presse ham. Han kniber munden meget stramt i, og eneste måde jeg kan få noget ind er ved at give ham en ske og liste det ind, når han putter skeen i munden.

Jeg holder mig til meget bløde konsistenser endnu, men prøver mange smage af (både hjemmelavede og fra glas og pulver).

Har du nogen ideer til, hvad vi kan gøre for at få gang i det med maden?

Kærlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor