Døgnrytme - mad og mængder

6. november 2016

Alder:
5 mdr.

Døgnrytme - mad og mængder

Kære Helen

Vores datter er nu blevet 5 måneder, og synes vi er meget godt i gang med grød og nu også mos men jeg er i tvivl om mængderne både på grød/mos og flaske.

Vores datter er glad for sine flasker, og spiser stort set altid op. Dette er hun fortsat med trods grød og mos og nogen gange synes jeg næsten hun virker endnu mere sulten. Jeg er bare bange for af proppe hende med mad, da hun er en stor baby. For 2 uger siden vejede hun 8,9 og var 65 cm lang. Jeg er nervøs for om hun ender led at blive for stor.

Vi har lige nu følgende døgnrytme dog stadig rimelig fleksibel med længden på lure mm.

Får flaske midt nat et sted mellem 2.30-4 sover videre og får flaske igen tidlig morgen og sover muligvis lidt videre. Begge flasker er på 200 ml. Den sidste spiser hun måske ikke helt op.

Kl. 6-7 står op
Kl. 9-9.30 flaske (200 ml) og ...

Annonce

... puttes til formiddagslur som lige nu varer ca. 1,5-2 timer
Kl. 11.30: Grød med frugtmos, spiser ca. 1. dl men kunne måske godt spise mere
Kl. 13-13.30: flaske (200 ml) og puttes til 2. Lur som varer mellem 40 min og 1,5 time.
Kl. 16-16.30: flaske (200ml)
Kl. 17.20-17.50: puttes til 3. Lur og sover 40 min for det mest men nogen gange vækker vi senest kl. 18.30.
Kl. 18.30: Får grøntsagsmos og spiser måske 1/2-1 dl.
Kl. 19.30-20: Får flaske (230 ml) og puttes til natten. Sover måske kl. 20.30.

Som du kan se får hun 6 flasker og spiser stort set alt samt grød og mos.

Jeg er i tvivl om det er for meget både med flaske og grød/mos. Skal jeg sætte mængden på flaskerne ned og hvornår skal mængden på den faste føde sættes op?

Hvad er en portion mad?

Har du ellers nogen kommentarer til vores døgnplan?

Håber du kan hjælpe mig lidt?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.