Blød mave

8. marts 2016

Alder:
6 år

Blød mave

Hej Helen.

Vores to drenge på 4 og 6 år har begge gennem længere tid, måneder, haft tendens til blød mave. Det er ikke hver gang, men det er mere reglen end undtagelsen. De er begge friske og raske, leger og har energi, som forventet af sådan nogen størrelser.
Min tanke er derfor, at det må relatere sig til deres kost…

Til morgenmad spiser de enten skyr med mysli eller havregryn med mælk og evt rosiner.
Til frokost spiser den mindste i børnehaven, hvor der serveres varm eller kold mad. Den store får madpakke med i skole. Madpakken består af to stykker rugbrød med diverse pålæg samt forskellige grøntsager til frokost og rugbrød med peanutbutter samt frugt/grønt til eftermiddag.
Når de kommer hjem får de frugt/grønt, en bolle el. ...

Annonce

... lign.
Til aftens spiser den lille godt og varieret, mens den store er lidt mere fintspisende og sjældent spiser kød, med mindre det er kamufleret i en gryderet el. lign.

Den store er i et forløb på børneambulatoriet pga. natlig inkontinens og er derfor meget opmærksom på at drikke nok, hvilket han ikke har gjort tidligere. Jeg synes dog ikke at forløbet har ændret det store på hans afføring.

Ser du noget mønster i deres kost eller gør du dig andre tanker herom, så vil jeg blive glad for at få en ide om, hvad retning jeg skal gå i for at forsøge at få styr på den bløde mave. Jeg overvejer selvfølgelig også, om det involverer en tur til lægen, men vil gerne se hvor langt jeg kan komme vha. kosten først.

Med venlig hilsen
Mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor