Brev:
Blød mave
8. marts 2016
Alder:
6 år
Blød mave
Hej Helen.
Vores to drenge på 4 og 6 år har begge gennem længere tid, måneder, haft tendens til blød mave. Det er ikke hver gang, men det er mere reglen end undtagelsen. De er begge friske og raske, leger og har energi, som forventet af sådan nogen størrelser.
Min tanke er derfor, at det må relatere sig til deres kost…
Til morgenmad spiser de enten skyr med mysli eller havregryn med mælk og evt rosiner.
Til frokost spiser den mindste i børnehaven, hvor der serveres varm eller kold mad. Den store får madpakke med i skole. Madpakken består af to stykker rugbrød med diverse pålæg samt forskellige grøntsager til frokost og rugbrød med peanutbutter samt frugt/grønt til eftermiddag.
Når de kommer hjem får de frugt/grønt, en bolle el. lign.
Til aftens spiser den lille godt og varieret, mens den store er lidt mere fintspisende og sjældent spiser kød, med mindre det er kamufleret i en gryderet el. lign.
Den store er i et forløb på børneambulatoriet pga. natlig inkontinens og er derfor meget opmærksom på at drikke nok, hvilket han ikke har gjort tidligere. Jeg synes dog ikke at forløbet har ændret det store på hans afføring.
Ser du noget mønster i deres kost eller gør du dig andre tanker herom, så vil jeg blive glad for at få en ide om, hvad retning jeg skal gå i for at forsøge at få styr på den bløde mave. Jeg overvejer selvfølgelig også, om det involverer en tur til lægen, men vil gerne se hvor langt jeg kan komme vha. kosten først.
Med venlig hilsen
Mor til to