Håpløs døgnrytme

2. november 2015

Alder:
6 mdr.

Håpløs døgnrytme

Kjære Helen,

Jeg har en gutt på 6 måneder, og vi har problemer med å finne en rytme.

Litt bakgrunn:
Han veide 2,3 kg ved fødselen, og spiste mye og gråt enda mere de 3-4 første månedende av sitt liv, Han er født 4 uker før tid.

Han skulle egentlig hatt jern pga sin vekt, men det har han ikke fått pga hans mange maveproblemer den første tid. Han får nu de jerndråper han skal ha.

Han er ofte trøtt og ked af det, han har til nå ikke kunne være oppe mer enn 1,5 timer. Han sover ofte meget kort og meget ofte. Det eneste sted jeg kan få ham til å sove lengere enn ca 30-40 min er i slyngevuggen.

Jeg har nå bestemt meg for, at han må inn i en skikkelig rytme, fordi han er så uopplagt, fordi han skal til å spise mer (har fått små mengder mat fra 5 måneder) og fordi han oftere og oftere våkner midt på natten og vil stå opp! Og fordi jeg skal putte ham op til 7 ganger om dagen, noe jeg synes er helt uholdbart.
Han blir ammet.

Jeg har lest din bok om barn og søvn, og kan se at han sover mye tidlig på dagen.
Hver dag er forskjellig, men det har sett ca slik ut:

5.30-6.30: våker, spiser og vil stort sett ikke sove videre.

Etter 45 min-1 time falder han i søvn og sover 30-40 min.

Heretter våken 1,5 timer

8.45-9: ammes og sover igen, 1-1,5 timer hvis han vugges mye

11: litt mos eller grøt og vann

Kl 12: ammes og sover ca30 min

Kl 14: ammes og sover ca 30 min

Kl 16: ammes og sover ca 30 min

Herefter nogle gange enda en lur(!!) og i seng ca ...

Annonce

... kl 19.

Puttes uten problemer.

Ammes når jeg selv går i seng, heretter hver 3 time til kl 3.30 ca. Her våkner han ofte opp, falder ikke i søvn igjen ved amning. Våken ca 1 time. Heretter mye uro til vi står opp.

Jeg har forsøkt å flytte hans lur med 15 min av gangen lengre frem på formiddagen, for å skape en formiddagslur fremfor en morgenlur, og jeg prøver å tilpasse rytmen til 6-7 månders "søvnhjulet". Vi er nå kommet til at han våkner ca 6.45 og puttes til første lur kl 9. Det er en kamp å holde ham våken, jeg aktiviserer, går tur med bæreselen, synger osv! Han blir overtrett før luren.
Sover ca 1,5 timer.

Kommer opp og får frokost, aktiviseres og lekes med, og puttes nå ca 12.30-45. Han er veldig trøtt og skal være på armen den siste timen. Sover så 1,5 timer. Dvs han sover lengere nå, enn med de mange lure

Lille lur ca 30-40 min kl 16.

Vil gjerne legge han ca 19.30-20, klarer å trekke den til 19.30, men så er han veldig lei seg med mye gråt.

Han vil ikke stå opp om natten nå, men har mange flere oppvåkninger med gråd. Han bakser rundt i sengen og virker veldig urolig.

Hva gjør jeg? Hvorfor klarer han ikke å være våken mer enn 1,5 timer før han er trøtt? Synes natten er bedre i forhold til å slippe å stå opp med ham,men det er mange flere oppvåkninger enn det var før, og jeg er så forferdelig sliten!
Skal jeg holde fast i å prøve å kjøre ham inn i denne rytmen, selv om han er trøtt og sur?

Håper du kan hjelpe, synes det er et værre rot.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.