Brev:
Håpløs døgnrytme
2. november 2015
Alder:
6 mdr.
Håpløs døgnrytme
Kjære Helen,
Jeg har en gutt på 6 måneder, og vi har problemer med å finne en rytme.
Litt bakgrunn:
Han veide 2,3 kg ved fødselen, og spiste mye og gråt enda mere de 3-4 første månedende av sitt liv, Han er født 4 uker før tid.
Han skulle egentlig hatt jern pga sin vekt, men det har han ikke fått pga hans mange maveproblemer den første tid. Han får nu de jerndråper han skal ha.
Han er ofte trøtt og ked af det, han har til nå ikke kunne være oppe mer enn 1,5 timer. Han sover ofte meget kort og meget ofte. Det eneste sted jeg kan få ham til å sove lengere enn ca 30-40 min er i slyngevuggen.
Jeg har nå bestemt meg for, at han må inn i en skikkelig rytme, fordi han er så uopplagt, fordi han skal til å spise mer (har fått små mengder mat fra 5 måneder) og fordi han oftere og oftere våkner midt på natten og vil stå opp! Og fordi jeg skal putte ham op til 7 ganger om dagen, noe jeg synes er helt uholdbart.
Han blir ammet.
Jeg har lest din bok om barn og søvn, og kan se at han sover mye tidlig på dagen.
Hver dag er forskjellig, men det har sett ca slik ut:
5.30-6.30: våker, spiser og vil stort sett ikke sove videre.
Etter 45 min-1 time falder han i søvn og sover 30-40 min.
Heretter våken 1,5 timer
8.45-9: ammes og sover igen, 1-1,5 timer hvis han vugges mye
11: litt mos eller grøt og vann
Kl 12: ammes og sover ca30 min
Kl 14: ammes og sover ca 30 min
Kl 16: ammes og sover ca 30 min
Herefter nogle gange enda en lur(!!) og i seng ca kl 19.
Puttes uten problemer.
Ammes når jeg selv går i seng, heretter hver 3 time til kl 3.30 ca. Her våkner han ofte opp, falder ikke i søvn igjen ved amning. Våken ca 1 time. Heretter mye uro til vi står opp.
Jeg har forsøkt å flytte hans lur med 15 min av gangen lengre frem på formiddagen, for å skape en formiddagslur fremfor en morgenlur, og jeg prøver å tilpasse rytmen til 6-7 månders "søvnhjulet". Vi er nå kommet til at han våkner ca 6.45 og puttes til første lur kl 9. Det er en kamp å holde ham våken, jeg aktiviserer, går tur med bæreselen, synger osv! Han blir overtrett før luren.
Sover ca 1,5 timer.
Kommer opp og får frokost, aktiviseres og lekes med, og puttes nå ca 12.30-45. Han er veldig trøtt og skal være på armen den siste timen. Sover så 1,5 timer. Dvs han sover lengere nå, enn med de mange lure
Lille lur ca 30-40 min kl 16.
Vil gjerne legge han ca 19.30-20, klarer å trekke den til 19.30, men så er han veldig lei seg med mye gråt.
Han vil ikke stå opp om natten nå, men har mange flere oppvåkninger med gråd. Han bakser rundt i sengen og virker veldig urolig.
Hva gjør jeg? Hvorfor klarer han ikke å være våken mer enn 1,5 timer før han er trøtt? Synes natten er bedre i forhold til å slippe å stå opp med ham,men det er mange flere oppvåkninger enn det var før, og jeg er så forferdelig sliten!
Skal jeg holde fast i å prøve å kjøre ham inn i denne rytmen, selv om han er trøtt og sur?
Håper du kan hjelpe, synes det er et værre rot.