Svært ved at få baby 9 mdr til at spise fast føde

22. juni 2015

Alder:
9 mdr.

Svært ved at få baby 9 mdr til at spise fast føde

Kære Helen

Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg er mor til en skøn dreng, Max, der nu er ni måneder gammel. Max trives generelt rigtig godt – er glad, nysgerrig, stærk, smilende, kærlig og nærværende. Vi har lige været til et generelt 9 mdr lægetjek, og lægen bekræftede, at Max er dejligt sund og rask. Han har kravlet i flere måneder, og står nu næsten uden støtte. Men vi har fået en lille udfordring ift den faste føde…

Vi startede præcis på 6-mdrs dagen med at introducere det og det gik ganske fint den første måneds tid. Han spiste store portioner med masser af grøntsager, linser, mv, ville altid have mere, og der var ingen problemer med at få ham til at sidde stille i højstolen og åbne munden. Han sad selv med kyllingestykker, babykiks, bananstykke, mv., i hånden, og noget af det havnede også i munden og blev suttet på.

Den seneste halvanden måneds tid er den åbne mund mere eller mindre blevet afløst af en stramt lukket mund og hænder der slår ud, så snart noget der ligner fast føde med grød, grøntsagsmos, frugtstykker, fisk eller andet sundt nærmer sig på en ske. Når han sidder i sin højstol ved bordet i køkkenet og vi prøver med skemad er han ofte sur, og kommer med indeklemte vrede lyde bag sin lukkede mund samtidig med, at han ligesom hæver skuldrene og knytter hænderne. Dette gør han aldrig i andre sammenhænge, hvor han stort set altid er glad og tilfreds.

Grøntsagsmos, brød, havregrød, fisk, kylling, nogle gange også frugtmos, afvises med hænderne, højlydte indeklemte lyde og al kropssproget. Det er ligemeget om det er færdigkøbt babymad, eller hjemmelavet. Han leger gerne selv, ofte lidt skeptisk, med frugtstykker/brødhapsere, mv. som han får i hånden (mest hvis det er noget, han ikke har set før), og noget af det tygges der på og kommer indenbords, men det meste ender i små stykker rundt omkring ham. Vi øver ift grød/mos, etc., at han selv sidder med skeen i hånden, og det synes han som regel er spændende og derigennem kommer der måske lidt indenbords, men det virker ikke som særligt meget.

Nogle gange har det hjulpet, at han kom op af højstolen og blev sat foran noget nyt og spændende, hvor vi så fra knæhøjde fik skefuldene i munden på ham mens han kravlede rundt - ikke noget vi ønsker skal være normen… Vi prøver med det faste mad 5 gange om dagen, morgenmad, frokost og aftensmad og så to mellemmåltider. Vi har prøvet at lade ham gå mere og mere sulten mellem måltiderne, og det har måske hjulpet en lille smule, men ikke altid og ikke meget.

Jeg må indrømme, at det kan dræne en for energi at have været igennem et spiseforsøg, hvor man har prøvet at forberede forskellige typer grød, mos, mv, tilbudt 4-5 forskellige typer mad, holdt pauser, prøvet igen, osv, overfor en højlydt sur baby - for så at opgive og skulle til det igen efter en halv time, hvor det heller ikke altid lykkes. Han vægrer sig ofte meget ved bare at skulle ned i højstolen. Det ender ofte med, at det bliver lur-tid, og når han så vågner, er han ekstremt ivrig efter at amme, og efterhånden giver jeg ind 1-2 gange i løbet af dagen. Hans appetit fejler ikke det mindste, når det kommer til amning.

Vi har her de sidste par dage prøvet med mere usunde ting for at tjekke om det var fast mad generelt, han ikke kunne lide. Her er der faktisk en meget stor forskel. Han elsker peanutbutter (uden brød). Når han så, at vi tog skeen i smørskålen før, han fik grøden præsenteret på en ske, var det mere sandsynligt (omend ikke garanteret..), at han åbnede munden (selvom vi allerede havde puttet meget smør i grøden). Is var han helt vild med, ligegyldigt hvornår på dagen, vi prøvede. Et par små jordbærjogurter, hvor der var sukker i, røg også relativt let indenbords. Det eneste rimeligt sunde i denne sammenhæng var cream cheese - det kunne han godt lide.

Han lader ...

Annonce

... til at vurdere meget nøje, hvad det er, der er på skeen, og så tager han imod det han kan lide, og ellers er han sur med lukket mund. Jeg må indrømme, at det var sådan en lettelse at se ham åbne munden og ville have mere, men jeg har det dårligt med at være en mor, der bukker under, og vænner min baby til usund mad. Måske er han bare ikke sulten og har fået nok mad? Men hvordan ved man det?

Sammenlignet med for to måneder siden, synes jeg det er meget små portioner, han nu spiser, og samtidig er der al modviljen mod det, som heller ikke var der før. Jeg er så nervøs for, at han ikke får nok næring.

Typisk spiser Max ved det lille bord i vores køkken. Det er sjældent, vi sidder sammen ved spisebordet om aftenen, da min mand typisk først er hjemme efter kl. 18, og hvis Max først er blevet lidt for træt, er han endnu mindre tilbøjelig til at ville sidde i højstolen, og endnu mindre tilbøjelig til at prøve noget af det mad, der er foran ham (for slet ikke at sige tage imod noget af det, han bliver præsenteret for på en ske).

Han vejede på sin 9 mdr dag her forleden 9 kilo og målte 74 cm, hvilket stort set følger hans kurve fint. Men han er jo bestemt ikke overvægtig.

Max fik to tænder i undermunden omkring 8 mdr og der er pt ikke dukket flere små takker op andre steder. Han putter glad ALT andet end mad i munden, nogen gange ser det næsten helt desperat ud, og han savler stadig meget. Der er typisk (ret) fast afføring to gange om dagen.

Om natten sover han generelt ret godt, hvis det har været en god spisedag - ellers kan han vågne op til hver tredje time. De gode nætter er typisk fra 19.30 til ca. midnat, hvor han så ammes, og så indtil kl. 5-5.30-6, hvor han kommer ind i vores seng og igen ammes. Herefter er han lysvågen, og det er meget svært at få ham til at sove igen.

Min mand (og jeg) er lige begyndt med sovetræning, så natamningerne mellem midnat og kl.5 kan stoppe, men jeg er nervøs for det, fordi jeg er bange for, at Max ikke har fået stillet sit madbehov i løbet af dagen.

Det var en lang baggrundssmøre… Ud over at jeg selvfølgelig ville være lykkelig for et generelt godt råd, kan mine spørgsmål nok koges ned til følgende:

- Hvordan ved man, om sin baby får nok næring…? Hvad er minimum, de bør have indenbords på en dag?

- Er der en måde, hvor vi nemmere kan få den faste mad ned på/komme lidt nærmere en positiv spiseoplevelse?

- Er det OK i en (længere…) periode at give mere af det usunde mad, hvis det er det eneste, der glider ned?

- Hvor meget bør jeg i denne situation amme?

- Er det i vores situation Ok at køre sovetræning, så Max ikke natammes mellem midnat og tidlig morgen? Ville det endda være ok, at vi forsøger at vænne Max af med den sene aftenamning?

Vores dag ser typisk sådan ud (plus/minus en time):

Vågner ca. 5.30: ammes. Falder ikke i søvn igen.

7.30: Lille portion risflage-grød med meget smør, vand af kop.

8 - 9.30: lur

9.30: snack, typisk måske små 100g frugtmos, nogle gange med jogurt i. vand af kop.

12: Måske 5, max 10, teskefulde grønsagsmos, fisk, pasta e.lign. Halv bolle med smør og blød frugt i hånden (langt det meste af dette ligger tilbage bagefter). vand (en sjælden gang supplerende amning efterfølgende)

12 - 12.45: - lur

ml 14-15: resten af portionen fra tidligere, lidt supplerende frugtmos (og hvis det ikke går, amning..). Vand.

15.30 - 16: lur

Mellem 17.15 og 18: aftensmad, forsøg på sund babymad, men de seneste dage har den bestået af ca. 20g creme cheese og et par teskefulde peanut butter…

19: jeg prøver at få ham til at spise en lille jogurt e.lign her, for min erfaring er, at han så sover bedre om natten.

19.30-20.00: amning (og d-dråber), og så puttes.

Midnat: natamning.

Mange tusind tak for hjælpen,

De bedste hilsner,
Max’ mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor