Brev:
Afviser sin flaske - knap 7 måneder
23. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Afviser sin flaske - knap 7 måneder
Kære Helen,
Vi har nu købt din bog om børn og mad og den er bare en super hjælp i hverdagen! Men vi er kommet lidt i problemer med vores søns mad/drikke, og selvom vi har prøvet diverse har det ikke hjulpet.
Han er knap 7 måneder nu. Han har altid haft varierende appetit, men for et par uger siden begyndte han konsekvent at afvise sin flaske i dagstimerne. Jeg læste en masse spørgsmål herinde om andre, der havde haft samme problem, og vi prøvede at skifte MME mærke for at se, om det gjorde nogen forskel. Det hjalp. Skal lige siges, at i den uge det skete var hans far i Jylland med sit arbejde hele ugen, så jeg er i tvivl om, om det var skift af MME type eller det at hans far kom hjem til os igen, der gjorde udslaget. (Har godt før kunne mærke på hans humør, når min mand har været væk med arbejdet.)
Nå, men det gik bedre nogle dage, men nu kæmper vi igen med det. Er meget opmærksom på hans skemad og at han ikke får for meget. Men det kan næsten ikke være det, der er problemet. Her er vores dagsprogram (prøver så vidt muligt at følge dine forslag i din bog).
Ca.7:30: Hirseflagegrød, boghvedegrød eller havregrød med frugt til selv at sidde med i hånden samt vand af kop. Han bliver tilbudt ¾ dl, men ofte spiser han kun nogle skefulde.
Ca.9:15: Flaske og puttes til lur (afviser flasken, vi får nogle gange 50-70ml i ham)
Ca.11:15: ¾ dl grøntsagsmos. Nogle gange med blendet kylling eller most rødspættefilet eller laks. Vand af kop. Rugbrødsbjælke eller agurk i hånden.
Ca.13:15: Flaske og puttes (afviser som oftest flasken helt)
Ca.15:30: Her prøver vi at få indført frugtmos, men da han ofte næsten intet mælk har fået på dette tidspunkt, erstatter jeg frugtmosen med en flaske (hvis jeg forsøger begge dele med en times interval afviser han flasken). Drikker måske 100-150ml.
Ca. kl.17:30: 3/4dl grøntsagsmos. Nogle gange med blendet kylling eller most rødspættefilet eller laks. Vand af kop. Rugbrødsbjælke eller agurk i hånden.
Ca.kl.19: Flaske. Drikker måske 100ml.
Ca.kl.22: Flaske. Drikker 200-230ml
Ca. kl.3.00: Flaske 200-230ml
På et døgn kommer han på gode dage op på ca.800ml, på mindre gode dage kun 650ml.
Vi er begyndt at variere hvad han får af MME. Om natten får han altid NAN HA1, da det er bedst for hans mave, og han om natten drikker, hvad vi giver ham. I løbet af dagen er vi begyndt at give ham HIPP. (Har tidligere brugt Allomin, men det fik han dårlig mave af).
Han er som sagt knap 7 måneder, vejer ca.8 kilo og bruger str.80 i tøj. Altså en lang, men slank dreng.
Er der noget du tænker, vi kan gøre anderledes end vi gør? Er seriøst begyndt at overveje om jeg bør tage til lægen med ham? Han er begyndt at tage sig lidt til sit venstre øre. Men der er intet at se, og selvom han har et utålmodigt temperament, og vi ofte kan kalde ham for ”pjevsen” (kærlig ment), har han ikke skrigeturer (med mindre han slår sig eller bliver ulykkelig, hvis mor eller far pludselig ”forsvinder”, så tænker ikke, det har noget med ørene at gøre?).
Skal vi bare acceptere, at han måske har en lavere appetit end andre? Eller synes du jeg skal få ham tjekket hos lægen? Han virker ellers til at trives. Er en glad dreng, der griner med os dagligt, tumler godt rundt på gulvet og eksperimenterer med sin stemme. Han er glad for sin grøntsagsmos og elsker alt, hvad vi giver ham i hånden, som han selv kan sidde og sutte/gnave på. Han har tendens til at virke klynkende, men det tolker jeg egentlig mere som om, at han gerne vil være meget på arm og/eller underholdes. Han er ret energisk og bruger sin krop meget.
Jeg glæder mig til at læse dine tanker om dette.
Med venlig hilsen
Mor