Afviser sin flaske - knap 7 måneder

23. januar 2015

Alder:
6 mdr.

Afviser sin flaske - knap 7 måneder

Kære Helen,

Vi har nu købt din bog om børn og mad og den er bare en super hjælp i hverdagen! Men vi er kommet lidt i problemer med vores søns mad/drikke, og selvom vi har prøvet diverse har det ikke hjulpet.

Han er knap 7 måneder nu. Han har altid haft varierende appetit, men for et par uger siden begyndte han konsekvent at afvise sin flaske i dagstimerne. Jeg læste en masse spørgsmål herinde om andre, der havde haft samme problem, og vi prøvede at skifte MME mærke for at se, om det gjorde nogen forskel. Det hjalp. Skal lige siges, at i den uge det skete var hans far i Jylland med sit arbejde hele ugen, så jeg er i tvivl om, om det var skift af MME type eller det at hans far kom hjem til os igen, der gjorde udslaget. (Har godt før kunne mærke på hans humør, når min mand har været væk med arbejdet.)

Nå, men det gik bedre nogle dage, men nu kæmper vi igen med det. Er meget opmærksom på hans skemad og at han ikke får for meget. Men det kan næsten ikke være det, der er problemet. Her er vores dagsprogram (prøver så vidt muligt at følge dine forslag i din bog).

Ca.7:30: Hirseflagegrød, boghvedegrød eller havregrød med frugt til selv at sidde med i hånden samt vand af kop. Han bliver tilbudt ¾ dl, men ofte spiser han kun nogle skefulde.
Ca.9:15: Flaske og puttes til lur (afviser flasken, vi får nogle gange 50-70ml i ham)
Ca.11:15: ¾ dl grøntsagsmos. Nogle gange med blendet kylling eller most rødspættefilet eller laks. Vand af kop. Rugbrødsbjælke eller agurk i hånden.
Ca.13:15: Flaske og puttes (afviser som oftest flasken helt)
Ca.15:30: Her prøver vi at få indført frugtmos, men da han ofte næsten intet mælk har fået på dette tidspunkt, erstatter jeg frugtmosen med en flaske (hvis jeg forsøger begge dele med en times interval afviser han flasken). Drikker måske 100-150ml.
Ca. ...

Annonce

... kl.17:30: 3/4dl grøntsagsmos. Nogle gange med blendet kylling eller most rødspættefilet eller laks. Vand af kop. Rugbrødsbjælke eller agurk i hånden.
Ca.kl.19: Flaske. Drikker måske 100ml.
Ca.kl.22: Flaske. Drikker 200-230ml
Ca. kl.3.00: Flaske 200-230ml

På et døgn kommer han på gode dage op på ca.800ml, på mindre gode dage kun 650ml.

Vi er begyndt at variere hvad han får af MME. Om natten får han altid NAN HA1, da det er bedst for hans mave, og han om natten drikker, hvad vi giver ham. I løbet af dagen er vi begyndt at give ham HIPP. (Har tidligere brugt Allomin, men det fik han dårlig mave af).

Han er som sagt knap 7 måneder, vejer ca.8 kilo og bruger str.80 i tøj. Altså en lang, men slank dreng.

Er der noget du tænker, vi kan gøre anderledes end vi gør? Er seriøst begyndt at overveje om jeg bør tage til lægen med ham? Han er begyndt at tage sig lidt til sit venstre øre. Men der er intet at se, og selvom han har et utålmodigt temperament, og vi ofte kan kalde ham for ”pjevsen” (kærlig ment), har han ikke skrigeturer (med mindre han slår sig eller bliver ulykkelig, hvis mor eller far pludselig ”forsvinder”, så tænker ikke, det har noget med ørene at gøre?).

Skal vi bare acceptere, at han måske har en lavere appetit end andre? Eller synes du jeg skal få ham tjekket hos lægen? Han virker ellers til at trives. Er en glad dreng, der griner med os dagligt, tumler godt rundt på gulvet og eksperimenterer med sin stemme. Han er glad for sin grøntsagsmos og elsker alt, hvad vi giver ham i hånden, som han selv kan sidde og sutte/gnave på. Han har tendens til at virke klynkende, men det tolker jeg egentlig mere som om, at han gerne vil være meget på arm og/eller underholdes. Han er ret energisk og bruger sin krop meget.

Jeg glæder mig til at læse dine tanker om dette.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder