Brev:
Stædig med mad og hård mave
7. oktober 2014
Alder:
12 mdr.
Stædig med mad og hård mave
Hej Helen
Vores datter på 11½ mdr. spiser ikke ret meget af det vi tilbyder. Hun får tilbudt alt fra havregrød, brød, havrefras til morgen, rugbrød til frokost, grøntsagsmos og vores mad til aften og frugt/bolle/yoghurt til mellemmåltider.
Hun lukker tit munden og vender hovedet væk. Nogle gange spiser hun lidt - mest morgenmaden. Rugbrødet er ingen succes og ej heller aftensmaden. Pulvergrød spiser hun normalt gerne. Vi tilbyder det tit når hun afviser det "alm mad," men er det forkert?
Hun har siden hun var 6 mdr. og begyndte på fast føde (og amningen sluttede) haft hård mave. De første måneder fik hun lactulose men skiftede til Movicol da hun var 9 mdr. Det får hun stadig. Vi har prøvet at trappe ud fornylig, så får hun hård mave igen.
Hun får flaske inden hun bliver puttet (200 ml) og en igen i løbet af natten. Typisk mellem kl. 3 og 5. Hun sover tit uroligt midt på natten og nogen gange kan vi få hende til at sove videre bare ved at give sutten, men bliver hun ved med at vågne (og rejse sig op!) giver vi hende flaske og så falder hun hurtigt tungt i søvn og sover som oftest til næste morgen.
Hvad kan vi gøre for at øge hendes lyst til at spise eller skal vi bare acceptere at hun ikke er sulten og tænke det kommer? Men hvad med vitaminer/alsidig kost?
Er det bedre at droppe flaskerne (mme), kan de være skyld i hård mave? Har også tænkt på om en "drømmeflaske" kunne give mere ro midt på natten.
Vi glæder os til at høre dine råd.
Venlig hilsen
Tine