Stædig med mad og hård mave

7. oktober 2014

Alder:
12 mdr.

Stædig med mad og hård mave

Hej Helen

Vores datter på 11½ mdr. spiser ikke ret meget af det vi tilbyder. Hun får tilbudt alt fra havregrød, brød, havrefras til morgen, rugbrød til frokost, grøntsagsmos og vores mad til aften og frugt/bolle/yoghurt til mellemmåltider.

Hun lukker tit munden og vender hovedet væk. Nogle gange spiser hun lidt - mest morgenmaden. Rugbrødet er ingen succes og ej heller aftensmaden. Pulvergrød spiser hun normalt gerne. Vi tilbyder det tit når hun afviser det "alm mad," men er det forkert?

Hun har siden hun var 6 mdr. og begyndte på fast føde (og amningen sluttede) haft hård mave. De første måneder fik hun lactulose men skiftede til Movicol da hun var 9 mdr. Det får hun stadig. Vi har prøvet at trappe ud fornylig, så får hun hård ...

Annonce

... mave igen.

Hun får flaske inden hun bliver puttet (200 ml) og en igen i løbet af natten. Typisk mellem kl. 3 og 5. Hun sover tit uroligt midt på natten og nogen gange kan vi få hende til at sove videre bare ved at give sutten, men bliver hun ved med at vågne (og rejse sig op!) giver vi hende flaske og så falder hun hurtigt tungt i søvn og sover som oftest til næste morgen.

Hvad kan vi gøre for at øge hendes lyst til at spise eller skal vi bare acceptere at hun ikke er sulten og tænke det kommer? Men hvad med vitaminer/alsidig kost?

Er det bedre at droppe flaskerne (mme), kan de være skyld i hård mave? Har også tænkt på om en "drømmeflaske" kunne give mere ro midt på natten.

Vi glæder os til at høre dine råd.

Venlig hilsen
Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder