Udfordringer med skemad

25. februar 2013

Alder:
6 mdr.

Udfordringer med skemad

Kære Helen,

Tak for din gode brevkasse :)

Min datter på knap 6 mdr. er begyndt på skemad. Jeg ammer derudover fuldt og har gjort det hele tiden. Indtil videre vil hun ikke have flaske. vi oplever hende som særlig sensitiv... (bare til info, hvis det har betydning for dit svar :))

Hun startede langsomt på skemad, da hun var 4 mdr gammel (efter aftale med sundhedsplejersken, fordi hun sover meget afbrudt både nat og dag). Efter ca. 2 uger valgte jeg at stoppe og holde en pause, da det virkede som om, at hun ikke var klar alligevel, eller måske havde jeg presset for meget på: hun blev irriteret, åbnede ikke munden og ville have skeen i hånden og ikke maden i munden, gned sig i øjnene, som når hun er træt..)

Jeg har nu været igang igen i ca. tre uger. Startede med et måltid, og giver hende nu to: et før hendes middagslur og et før hun puttes til nat sidst på dagen (ved sidstnævnte måltid oplever jeg nemlig, at jeg har mindst mælk...).
Hun virker klar nu. Er lige gået fra at spise i skråstol til at spise i højstol. Jeg tænder stearinlys på bordet og sørger for, at der er ro og fred, ...

Annonce

... når hun skal spise. hun er en meget nysgerrig og aktiv pige, og vil gerne have fingrene i alt: dermed også i skeen og i maden! Det er jo som sådan fint nok, men udfordringen bliver dog som følger:

Jeg fører skeen hen til hendes mund, hun griber om skeen og får det på hænder og gnider det rundt i ansigtet, får det tit i øjnene og bliver ked af det, fordi det er ubehageligt og hvis jeg tørrer det væk bliver hun irriteret og græder. Når jeg skal fylde skeen op er jeg nødt til at tage den væk fra hendes hånd, hvilket hun ikke forstår endnu og så græder hun også irriteret. Hvis hun ikke får lov at holde skeen sammen med mig græder hun og bliver hysterisk... så pt. er det noget med at jeg forsøger at styre skeen mens hun også holder fast... og ja det blir meget tense og ballancerende.... jeg ville rigtig gerne, at det blev hyggeligt og pyt med at der er mos og grød overalt...

Er der noget, jeg kan gøre anderledes for at hjælpe hende med at måltidet ikke bliver sådan en kamp men mere roligt?

jeg glæder mig meget til at høre dit svar!

Med venlig hilsen
Moren til en meget nysgerrig datter :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor