Brev:
Udfordringer med skemad
25. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Udfordringer med skemad
Kære Helen,
Tak for din gode brevkasse :)
Min datter på knap 6 mdr. er begyndt på skemad. Jeg ammer derudover fuldt og har gjort det hele tiden. Indtil videre vil hun ikke have flaske. vi oplever hende som særlig sensitiv... (bare til info, hvis det har betydning for dit svar :))
Hun startede langsomt på skemad, da hun var 4 mdr gammel (efter aftale med sundhedsplejersken, fordi hun sover meget afbrudt både nat og dag). Efter ca. 2 uger valgte jeg at stoppe og holde en pause, da det virkede som om, at hun ikke var klar alligevel, eller måske havde jeg presset for meget på: hun blev irriteret, åbnede ikke munden og ville have skeen i hånden og ikke maden i munden, gned sig i øjnene, som når hun er træt..)
Jeg har nu været igang igen i ca. tre uger. Startede med et måltid, og giver hende nu to: et før hendes middagslur og et før hun puttes til nat sidst på dagen (ved sidstnævnte måltid oplever jeg nemlig, at jeg har mindst mælk...).
Hun virker klar nu. Er lige gået fra at spise i skråstol til at spise i højstol. Jeg tænder stearinlys på bordet og sørger for, at der er ro og fred, når hun skal spise. hun er en meget nysgerrig og aktiv pige, og vil gerne have fingrene i alt: dermed også i skeen og i maden! Det er jo som sådan fint nok, men udfordringen bliver dog som følger:
Jeg fører skeen hen til hendes mund, hun griber om skeen og får det på hænder og gnider det rundt i ansigtet, får det tit i øjnene og bliver ked af det, fordi det er ubehageligt og hvis jeg tørrer det væk bliver hun irriteret og græder. Når jeg skal fylde skeen op er jeg nødt til at tage den væk fra hendes hånd, hvilket hun ikke forstår endnu og så græder hun også irriteret. Hvis hun ikke får lov at holde skeen sammen med mig græder hun og bliver hysterisk... så pt. er det noget med at jeg forsøger at styre skeen mens hun også holder fast... og ja det blir meget tense og ballancerende.... jeg ville rigtig gerne, at det blev hyggeligt og pyt med at der er mos og grød overalt...
Er der noget, jeg kan gøre anderledes for at hjælpe hende med at måltidet ikke bliver sådan en kamp men mere roligt?
jeg glæder mig meget til at høre dit svar!
Med venlig hilsen
Moren til en meget nysgerrig datter :)