Brev:
Jern og ammestop
21. marts 2012
Alder:
12 mdr.
Jern og ammestop
Hej Helen ...
Tak for din gode brevkasse - jeg følger jævnligt med i svarene og "plukker" det, jeg kan bruge:-)
Lige pt har jeg et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med...
Min datter fylder 1 år i næste uge og er på alle måder (selvfølgelig), synes vi, det dejligste barn. Hun er så småt begyndt at gå, er i fuld gang i dagpleje og et meget aktivt og glad barn. Hun har som mange børn ved institutionsstart (startede 1 jan) været meget syg....
Spørgsmål 1:
Vores datter har fra start (som beskrevet i tidligere brev) været meget beværlig ift mad. Hun nægter flaske, sut og mere eller mindre, hvad hun ikke selv kan sidde med i hånden.
Hun spiste ikke den første halvanden måned i dagpleje, udover lidt youhurt, men er kommet fint i gang nu. Dog sættes hun lidt tilbage efter hver sygdom.
Hjemme vil hun kun spise små smagsprøver af vores aftensmad, men vil gerne efterfodres med lidt grød eller youhurt. Har prøvet at give hende lidt grød før, men resultatet er det samme.
Nu er spørgsmålet så, om hun skal have jern efter 1 års fødselsdagen, for hun får vitterligt ikke meget kød?
Skal jeg være bekymret over, at hun stadig er på så meget grød både hjemme og i dagpleje? Hun spiser mange grøntsager, som hun selv fedter med både i hånden og på gaffel...
Hun er ikke så stor, men har altid fulgt sin egen lidt lave kurve... Vejer 8,4 kg og er ca 76 cm...
Spørgsmål 2:
Pga hun ikke spiser så meget, har jeg fortsat amningen. Dog får hun kun når hun skal i seng, og så måske lidt i løbet af natten...
Hun har siden 6 måneders alderen sovet af H til, i hvert fald for os. Hun vågner konstant og kommer ind i sengen, hvor hun er afhængig af brystet. Skal jeg afvænne hende på den hårde måde, hvor det er fuld stop og evt ligge på en madres på hendes værelse, for lige at ligge en hånd på hende....
Hun er forøvrigt meget nem at putte i egen seng, men vågner som sagt stort set hver time, hvorefter jeg tager hende ind til os.... Tænker jeg vil bruge påske ferien til den store afvænning, så jeg ikke skal op på arbejde.... dog først efter hun er blevet frisk efter hendes 1 års vaccine (hun er altid blevet syg af vacciner)
Bliver ved med at håbe at hun begynder at sove mere, når maden er helt på plads...., men ved ikke om der måske er lidt dårlig vane i alle de opvågninger..
Ser meget frem til dit svar...
Venlig hilsen R