Jern og ammestop

21. marts 2012

Alder:
12 mdr.

Jern og ammestop

Hej Helen ...

Tak for din gode brevkasse - jeg følger jævnligt med i svarene og "plukker" det, jeg kan bruge:-)

Lige pt har jeg et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med...

Min datter fylder 1 år i næste uge og er på alle måder (selvfølgelig), synes vi, det dejligste barn. Hun er så småt begyndt at gå, er i fuld gang i dagpleje og et meget aktivt og glad barn. Hun har som mange børn ved institutionsstart (startede 1 jan) været meget syg....

Spørgsmål 1:
Vores datter har fra start (som beskrevet i tidligere brev) været meget beværlig ift mad. Hun nægter flaske, sut og mere eller mindre, hvad hun ikke selv kan sidde med i hånden.
Hun spiste ikke den første halvanden måned i dagpleje, udover lidt youhurt, men er kommet fint i gang nu. Dog sættes hun lidt tilbage efter hver sygdom.

Hjemme vil hun kun spise små smagsprøver af vores aftensmad, men vil gerne efterfodres med lidt grød eller youhurt. Har prøvet at give hende lidt grød før, men resultatet er det samme.

Nu er spørgsmålet så, om hun skal have jern efter 1 års fødselsdagen, for hun får vitterligt ikke meget kød?

Skal jeg være bekymret over, at hun stadig er på så meget grød både ...

Annonce

... hjemme og i dagpleje? Hun spiser mange grøntsager, som hun selv fedter med både i hånden og på gaffel...

Hun er ikke så stor, men har altid fulgt sin egen lidt lave kurve... Vejer 8,4 kg og er ca 76 cm...

Spørgsmål 2:
Pga hun ikke spiser så meget, har jeg fortsat amningen. Dog får hun kun når hun skal i seng, og så måske lidt i løbet af natten...

Hun har siden 6 måneders alderen sovet af H til, i hvert fald for os. Hun vågner konstant og kommer ind i sengen, hvor hun er afhængig af brystet. Skal jeg afvænne hende på den hårde måde, hvor det er fuld stop og evt ligge på en madres på hendes værelse, for lige at ligge en hånd på hende....

Hun er forøvrigt meget nem at putte i egen seng, men vågner som sagt stort set hver time, hvorefter jeg tager hende ind til os.... Tænker jeg vil bruge påske ferien til den store afvænning, så jeg ikke skal op på arbejde.... dog først efter hun er blevet frisk efter hendes 1 års vaccine (hun er altid blevet syg af vacciner)

Bliver ved med at håbe at hun begynder at sove mere, når maden er helt på plads...., men ved ikke om der måske er lidt dårlig vane i alle de opvågninger..

Ser meget frem til dit svar...

Venlig hilsen R

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.