Kost til min dreng og lidt motorik

11. juli 2004

Alder:
7 mdr.

Kost til min dreng og lidt motorik

Kære Netsundhedsplejerske

Jeg har før benyttet mig af dine gode råd - derfor prøver jeg igen.

Jeg har en dreng på snart 7 mdr. (han er fra d. 21. december).
Hans måltider ser således ud:

Morgen: Flaske
Formiddag (ved 9-10-tiden): Grød + flaske
Eftermiddag (ved 13-14-tiden: Grød + flaske
Aften (ved 17-tiden): Grød + flaske
Inden sengetid: Flaske

Ved 6 mdr.s undersøgelsen vejede han 9,9 kg og målte 72 cm så han er pænt stor.

Min SP har foreslået mig at indføre endnu et ske-måltid, men jeg har lidt svært ved at se hvor det skal være. Måske mellem eftermiddag og aftensmåltidet?

Hvis nu han var lidt ældre ville jeg lave en tallerken med æblestykker og agurkestave osv., men det virker lidt tungt med endnu et grødmåltid synes jeg.

Har du et forslag til måltiderne?

Han drikker lidt af kop til hvert ske-måltid, men han er desværre begyndt at lade det meste rende ud af munden igen (det gik ellers så godt, men måske er han bare for ivrig nu).
Hvor længe bør man følge op med en flaske efter skemåltidet - til han er 1 år?

Og så mit spørgsmål ang. motorik. Min ...

Annonce

... dreng kan endnu ikke sidde selv andet end i korte øjeblikke. Så tilter han ud til siden eller fremover. Er der andet jeg kan gøre end at styrke hans ryg og så ellers bare prøve at sætte ham foran mig?
Jeg ved ikke hvordan børn normalt sidder når de er så små (om ryggen peger lige op i luften). Min dreng sidder og læner sig fremad, men stadig med rank ryg.

Han kan godt lide at møve sig frem mod legetøjet. Jeg hjælper ham ved at holde hænderne bag hans fødder. Jeg har læst om andre unger der ligefrem triller rundt i hele stuen, men det tror jeg slet ikke min dreng har opdaget man kan. Det skal også lige siges, at han i lang-lang tid har kunnet vende sig fra ryg til mave, men fra mave til ryg har han ikke helt styr på (han har gjort det nogle få gange). Når han ligger på maven og lige skal hvile sig lidt lægger han overkroppen ned på den ene side og så hjælper jeg ham om på ryggen ved at løfte under hans hofte. Når han er oplagt prøver jeg at lave rulleture hvor vi ruller ca. 1,5 m. Men det er som om det ikke rigtig virker når han selv skal.

Håber du har nogle kloge ord :-D

Hej-hej

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre