Brev:
Kost til min dreng og lidt motorik
11. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Kost til min dreng og lidt motorik
Kære Netsundhedsplejerske
Jeg har før benyttet mig af dine gode råd - derfor prøver jeg igen.
Jeg har en dreng på snart 7 mdr. (han er fra d. 21. december).
Hans måltider ser således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag (ved 9-10-tiden): Grød + flaske
Eftermiddag (ved 13-14-tiden: Grød + flaske
Aften (ved 17-tiden): Grød + flaske
Inden sengetid: Flaske
Ved 6 mdr.s undersøgelsen vejede han 9,9 kg og målte 72 cm så han er pænt stor.
Min SP har foreslået mig at indføre endnu et ske-måltid, men jeg har lidt svært ved at se hvor det skal være. Måske mellem eftermiddag og aftensmåltidet?
Hvis nu han var lidt ældre ville jeg lave en tallerken med æblestykker og agurkestave osv., men det virker lidt tungt med endnu et grødmåltid synes jeg.
Har du et forslag til måltiderne?
Han drikker lidt af kop til hvert ske-måltid, men han er desværre begyndt at lade det meste rende ud af munden igen (det gik ellers så godt, men måske er han bare for ivrig nu).
Hvor længe bør man følge op med en flaske efter skemåltidet - til han er 1 år?
Og så mit spørgsmål ang. motorik. Min dreng kan endnu ikke sidde selv andet end i korte øjeblikke. Så tilter han ud til siden eller fremover. Er der andet jeg kan gøre end at styrke hans ryg og så ellers bare prøve at sætte ham foran mig?
Jeg ved ikke hvordan børn normalt sidder når de er så små (om ryggen peger lige op i luften). Min dreng sidder og læner sig fremad, men stadig med rank ryg.
Han kan godt lide at møve sig frem mod legetøjet. Jeg hjælper ham ved at holde hænderne bag hans fødder. Jeg har læst om andre unger der ligefrem triller rundt i hele stuen, men det tror jeg slet ikke min dreng har opdaget man kan. Det skal også lige siges, at han i lang-lang tid har kunnet vende sig fra ryg til mave, men fra mave til ryg har han ikke helt styr på (han har gjort det nogle få gange). Når han ligger på maven og lige skal hvile sig lidt lægger han overkroppen ned på den ene side og så hjælper jeg ham om på ryggen ved at løfte under hans hofte. Når han er oplagt prøver jeg at lave rulleture hvor vi ruller ca. 1,5 m. Men det er som om det ikke rigtig virker når han selv skal.
Håber du har nogle kloge ord :-D
Hej-hej