Brev:
Blodprøve for PCB
5. august 2019
Alder:
0 mdr.
Blodprøve for PCB
Kære Helen
Ved du om det kan lade sig gøre at få taget en blodprøve for PCB nogen steder overhovedet?
Min kæreste og jeg venter vores første fælles barn, og jeg er meget bekymret for at der kan være PCB i indeluften i hans hjem, der er fra den tid da man brugte det i bygningerne. Indtil jeg blev klar over problematikken har jeg boet hos ham, men er nu flyttet hjem til min mor.
Jeg vil meget gerne vide om mit PCB-niveau i blodet er forhøjet, således jeg ikke øger risikoen for sundhedsskader i forhold til vores barn.
Der siges jo at hvis fosteret udsættes for PCB i indeluften vil det være det samme som at ryge 10 cigaretter hver dag i graviditeten.
Jeg har læst min til at flere gravide at fået taget netop den type blodprøve i graviditeten i forbindelse med nogle videnskabelige undersøgelser, men tilsyneladende er det svært at få den taget hos lægen. Tror det vil give mig ro at finde en løsning, så jeg kan få blodprøven taget.
Hilsen den frustrede