Forandringer i familien og ændrede rutiner

14. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Forandringer i familien og ændrede rutiner

Kära Helen

Här kommer ett mail från en mamma i Sverige med dåligt samvete (igen).
Nu var det väldigt längesedan jag skrev till dig, nu kommer en situation i vårt liv jag inte riktigt kan se hur och vad som är bäst och då duger ingen annan att fråga än dig - då vet med säkrhet att jag får jag ett svar som är rätt både för barnet och oss :-)

Jag vill förstå uppdatera dig om allt som hänt sedan du läste ett brev från mig sist, så du kan sätta dig in i vår vardag lite mer som den ser ut nu med mat, sömn och børnehave. :-)

Vår son E blir om 2,5 vecka 25 månader gammal och vi märker tydligt av "tvåårs -trotsen" som är värre  vissa dagar än andra, ibland är han väldigt balanserad och nöjd. Han går på børnehave  sedan augusti och det går bra, han verkar trivas med de andra barnen i gruppen (15 barn) och med sina lärare (4 lärare). Han har alltid varit en rätt känslig person för förändring så han var väldigt misstänksam mot när det skulle ske nya saker på børnehaven i början (f.eks  när dom skulle gå ut i skogen 20 m. från gården och titta på stenar), nu är det lite bättre och han är annars en pojke som ÄLSKAR att upptäcka och se saker, är inte så rädd eller blyg av sig. Han var mycket sjuk hela efteråret  när han startade børnehave (2 mellemørebetændelse, en halsbetændelse och mavebesvær) men det känns som att han byggt upp ett bra immunsystem nu och är frisk för det mesta.

Han har bara sedan han fyllde 2 år börjat äta helt annorlunda - han äter riktiga portioner och verkar ha insett att mat är gott! Perioden innan ville han inte äta och ville inte ens sitta med vid matbordet och blev arg när vi inte ville följa med han ner och leka istället. Nu verkar han tycka det är trevligt att sitta med och äta aftensmad med oss -men det blir snabbt för mycket om det är många vid bordet som ska äta, då tappar han lätt fokus och blir lättirriterad). Han har tills nu kommit in och sovit i vår säng runt midnatt varje natt i flera månader (och vår situation har gjort att vi inte orkat göra något åt det utan bara  varit glada att han somnat om och sovit så gott i vår säng - nu på slutet har vi till och med flyttat sängen mot väggen och bäddat en liten mysig hörna för han i vår säng och pappan har alltid gått och lagt sig i gästsängen). Vi insåg att han nog tyckte tremmesängen var för liten och att tremmerne gjorde att han inte kunde röra på sig eller ligga som han vill så nu har vi bytt ut hans tremmeseng mot en juniorsäng (fast i vuxenstorlek90×200) och han sover helt plötsligt mycket, mycket bättre - han verkar älska sin säng.

Till mars kommer E att bli storebror då jag är gravid i vecka 29 just nu. Han verkar förstå en del av att det är något med en bebis på gång och han är väldigt intresserad i vad som händer - vill gärna känna på min mage och om han ser bebisar på TV blir han väldigt glad. Han vill gärna röra vid små nyfödda bebisar när vi sett en och han verkar kärleksfull i sitt sätt mot dom. Han är en snäll kammerat och på dagis kan han gå och kæle alla  barnen på huvudet och om någon græder går han fram och kæler.

Jag hoppas att vi lyckas behålla hans positiva känsla för bebisar även när vi kommer hem med den lilla i mars, att han får en god start som storebror och känner sig delaktig men samtidigt kan förstå att jag måste amma och ta en viss extra tid med bebisen  - han är väldigt otålig oftast och om han vill leka med Brio tåget ska vi göra det NU, annars kan han bli helt vred.

Vår sons dagliga schema har tills nu (torsdags d. 8/1) sett ut såhär:
Kl 06.30-07.00: Vaknar
Kl 07.30: välling
Kl 08:00: Vanlig frukost med mig (yoghurt med cornflakes, bröd med ost och mjölk att dricka)
Kl 08.30: Lite mer välling om han vill innan vi går till børnehave
Kl 09:00 lämnar på børnehave
Kl 11: Frokost
Kl 12: middagssömn i 1,5-2 h.
Kl 14: mellanmål
Kl 16: Hem och får lite saft och kex/bröd/frukt
Kl 17.45 (när far kommit hem): aftensmad
Kl 18.30: Bad, ...

Annonce

... pyjamas
Kl 19:00 Gröt
Kl 19.30 skifter  ble, sjunger sång och fat putter han.
Kl 20.00-06.30/07.00 sover för natten

Nu till vår situation idag:

Jag är sjukskriven 100% på grund av att jag har bækkenløsning, ont i ryggen och sammandragningar i livmodern. Hittills har jag gått med E varje morgon till børnehave och hämtat han på eftermiddagen (vanligt schema var 9.00-16.00).  Men nu har jag haft så mycket problem med bækkenet och känner mycket tryck ner och sammandragningar så min barnmorska har varnat mig att ta det mer lugnt, detta har gjort att min man/E:s far har fått både lämna och hämta på børnehaven sedan i fredags och våra morgnar är mycket mer stressiga nu än när han var där först klockan 9 och kunde ta god tid hemma att vakna, dricka välling och se Pippi på TV, leka med sina leksaker, äta frukost och så vidare. Problemet är också att han ju fortfarande har samma sömnschema (vi har försökt lägga han tidigare men han somnar oftast efter kl 20.00 nu för tiden  - han ligger och bara tittar och sutter på sin sut väldigt länge).

Igår hade jag ont i hjärtat när han skulle till dagis - han sov så gott på morgonen men vi var tvungna att väcka han vid 6.40 och då fick han snabbt välling och så ville han leka med sina leksaker men på grund av tiden behövde vi skifte ble, klä på han och han fick ingen direkt tid för sina favoritleksaker och han blev SÅ ledsen och besviken när vi sa nej. När han skulle åka var han ledsen och vi vuxna var också båda ledsna för hans skull och för att vi inte kunde få ha en mysigare morgon ihop. Han blev lämnad till dagis vid 7.30 och sedan fick han vara där hela dagen till 17.30 (!). Detta på grund av att jag måste vila och inte kan göra alla de moment som krävs. Jag grät inombords när dom kom hem vid 17.45 och vi åt aftensmad och man såg på E att han var SÅ trött men han ville bara leka med sina leksaker. Han var rätt tyst hela kvällen och bara satt med sina leksaksdjur  och tittade på dom - försökte leka men det var som att han var för trött. Sedan gick allt så snabbt och han skulle gå och sova.

Vi försöker på den korta tid vi får ihop prata mycket om dagen, vad som hänt och varför och vad som sker imorgon. Men det kändes när far puttede han att han inte var "klar" meds dagen hemma och han hade nog mycket känslor i sig -liksom  vi. När min man hämtade han på børnehaven hade han varit sista barnet kvar och satt och tittade ut genom fönstret i ett rum som inte var av upplyst - det känns inte fair mot han och mitt hjärta brister när jag hör det! Idag har jag bestämt att jag inte bryr mig i hur jag mår eller att det är extremt glatt ute - jag ska hämta han vid 15.00! Jag vet att min kropp inte mår bra av det men jag mår heller inte bra av att han ska vara i børnehave så länge och på inte ens ha en kammerat kvar att leka med - ett barn på 2 år ska inte sitta i ett halvmörkt rum och titta ut genom fönstret! :,-( Min barnmorska har sagt att "barnet inte far illa av att vara långa dagar på dagis" men vad säger du?

Det jag behöver hjälp med från dig Helen är:

- Hur ska vi lägga upp ett bra schema den tid som kommer? (Min man kommer lämna på dagis och jag ska försöka hämta när jag kan eller försöka få hjälp av en av lärarna som kanske kan komma hem med honom några dagar i veckan eller i alla fall hjälpa mig att klä på han lär vi ska gå.)

- Hur kan vi ändra vårt dygnsschema  så det passar den nya situationen bättre? F.eks med nattsömnen.

- Det är ju bara en kort period det handlar om  - tror du han skulle bli påverkad allvarligt om han skulle behöva vara på børnehaven 7.40-17.30?

- Hur kan vi göra så att han får en så bra tid som möjligt fram tills jag ska föda?

Jag är ledsen att brevet blev så långt och mycket information men det känns som jag inte kan undvara att skriva något eftersom det var så längesedan jag skrev till dig.

Tack på förhand.
Kära hälsningar
E:s mamma med väldigt dåligt samvete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"