Alkohol i starten af graviditeten

28. november 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Alkohol i starten af graviditeten

Kære Helen

Min kæreste og jeg venter vores første barn til maj 2015. Det var bestemt ikke planlagt og jeg fandt først ud af, at jeg var gravid i uge 7. Dette betyder, at jeg de første 7 uger har levet som ikke-gravid. Vi bor pt. i udlandet og vi havde i starten af graviditeten både familie på besøg og venner på besøg. Jeg drikker ikke særlig meget alkohol, men i perioden med besøg, fik vi rødvin stort set hver aften til maden, og jeg har været i byen to gange med veninder i uge 5 og 6.

Det bekymrede mig meget i starten og jeg fortalte min læge om det, som forsikrede mig om, at det ikke havde ...

Annonce

... betydning. Desværre er det noget, der stadig går mig meget på. Jeg har svært ved at lægge det fra mig og den dårlige samvittighed fylder ekstremt meget. Jeg har læst meget på nettet om alkohol og graviditet og det gør mig enormt bange.

Derfor håber jeg, at du måske kan hjælpe mig med at få afklaret om, hvorvidt den mængde af alkohol, som jeg desværre har indtaget, kan have skadet barnet? Jeg er naturligvis klar over, at du ikke kan svare på, om det har skadet mit barn, men som ikke-sundhedsfaglig er det svært at finde hoved og hale i det hele.

På forhånd tusind tak

Med venlig hilsen
Udlandsdanskeren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to