Brev:
Alkohol i starten af graviditeten
28. november 2014
Alder:
0 mdr.
Alkohol i starten af graviditeten
Kære Helen
Min kæreste og jeg venter vores første barn til maj 2015. Det var bestemt ikke planlagt og jeg fandt først ud af, at jeg var gravid i uge 7. Dette betyder, at jeg de første 7 uger har levet som ikke-gravid. Vi bor pt. i udlandet og vi havde i starten af graviditeten både familie på besøg og venner på besøg. Jeg drikker ikke særlig meget alkohol, men i perioden med besøg, fik vi rødvin stort set hver aften til maden, og jeg har været i byen to gange med veninder i uge 5 og 6.
Det bekymrede mig meget i starten og jeg fortalte min læge om det, som forsikrede mig om, at det ikke havde betydning. Desværre er det noget, der stadig går mig meget på. Jeg har svært ved at lægge det fra mig og den dårlige samvittighed fylder ekstremt meget. Jeg har læst meget på nettet om alkohol og graviditet og det gør mig enormt bange.
Derfor håber jeg, at du måske kan hjælpe mig med at få afklaret om, hvorvidt den mængde af alkohol, som jeg desværre har indtaget, kan have skadet barnet? Jeg er naturligvis klar over, at du ikke kan svare på, om det har skadet mit barn, men som ikke-sundhedsfaglig er det svært at finde hoved og hale i det hele.
På forhånd tusind tak
Med venlig hilsen
Udlandsdanskeren