Brev:
Spist feta i Grækenland, skal jeg være bekymret?
7. oktober 2013
Alder:
0 mdr.
Spist feta i Grækenland, skal jeg være bekymret?
Hej Helen.
For snart 4 måneder siden, var jeg på en græsk ø (Lesbos). Her spiste jeg feta ost over flere omgange, da jeg ikke dengang kendte til reglen, at man fraråder gravide at spise upasteuriseret ost. Jeg ved selvfølgelig ikke om osten har været upasteuriseret, men det går jeg lidt udfra siden jeg var i udlandet, og de ikke har de samme regler som i Danmark.
På ferien fik jeg lidt grønligt afføring, som jeg undrede mig lidt over, men udover det har jeg slet ikke haft noget eller været syg. Jeg kan ikke lade være med at gå at tænke på, om jeg måske har fået listeria bakterien dengang, og mit barn i maven derved har taget skade?
Jeg mærker barnet hver dag, og barnet vokser rigtig fint, men ville man kunne have smittet sit barn med listeria uden selv at mærke til det?
Er der noget jeg selv kan gøre for at få det tjekket, eller ville jeg have aborteret/gået i tidlig fødsel, hvis der var sket noget dengang jeg spiste det?
Hilsen
den bekymrede førstegangs gravide