Brev:
Rå kartofler
15. oktober 2011
Alder:
0 mdr.
Rå kartofler
Hej Helen
Jeg kan se, at du også svarer på spørgsmål i forhold til graviditet, så jeg håber, du kan hjælpe mig.
Jeg skriver til dig, fordi jeg er gravid og ikke ved, hvilken konsekvens det kan have for mit ufødte barn, at jeg har spist kartofler, der ikke er gennemkogte.
Da jeg tidligere i dag kogte kartoflerne til at lave kartoffelmos, skar jeg dem ud i små stykker. Da de kogte over (lige med det samme) satte jeg låget på klem. De kogte i over en halv time, men der er selvfølgelig fordampet en del vand, da låget jo ikke sluttede til. Det vil sige, at de øverste til sidst ikke kan have været dækket vand, samtidig med at låget jo ikke var helt på, hvorfor de måske ikke er blevet kogt helt. Jeg hældte ikke ekstra vand ved undervejs.
Da jeg syntes, der var gået rigeligt med tid, hældte jeg vandet fra. Det undrede mig, at ikke flere kartoffelstykker smuldrede, da jeg tænkte, de havde fået længe i forhold til hvor små stykker, de alle var skåret i. Så jeg tog et par stykker op af gryden og prøvede at skære i dem og sætte en gaffel i. De slap ikke umiddelbart gaflen, men man kunne godt skære dem over - jeg prøvede at bide i en af dem og kunne mærke at der var let bid i - de var altså ikke kogt helt og aldeles til smuldrer. Hmmm tænkte jeg mon ikke det var godt nok og lavede kartoffelmos ud af dem. Der kom klumper i kartoffelmosen - nok fordi der var stykker, der ikke var kogt helt ordentligt.
Jeg spiste nok 3-4 gaffelfulde af kartoffelmosen og kunne efterhånden mærke de hårde klumper, hvorefter jeg så tænkte, at det måske alligevel ikke var smart, det jeg havde gang i, nu hvor jeg er gravid, hvorefter jeg stoppede med at spise af kartoffelmosen.
Nu tænker jeg så på, at jeg ved, at der er nogle giftstoffer i rå kartofler, der gør, at man ikke må spise dem rå, og jeg ved ikke, om der kan være listeria eller toxoplasmose i kartofler, der ikke er gennemkogt. Uf, hvor var jeg bare dum. Har jeg nu ødelagt noget for barnet???
Hvad tænker du - udgør denne handling et problem for mit udfødte barn?
Jeg ønsker ikke, at min navn fremgår på hjemmesiden.
Venlige hilsner fra
LSK