Rå kartofler

15. oktober 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Rå kartofler

Hej Helen

Jeg kan se, at du også svarer på spørgsmål i forhold til graviditet, så jeg håber, du kan hjælpe mig.

Jeg skriver til dig, fordi jeg er gravid og ikke ved, hvilken konsekvens det kan have for mit ufødte barn, at jeg har spist kartofler, der ikke er gennemkogte.

Da jeg tidligere i dag kogte kartoflerne til at lave kartoffelmos, skar jeg dem ud i små stykker. Da de kogte over (lige med det samme) satte jeg låget på klem. De kogte i over en halv time, men der er selvfølgelig fordampet en del vand, da låget jo ikke sluttede til. Det vil sige, at de øverste til sidst ikke kan have været dækket vand, samtidig med at låget jo ikke var helt på, hvorfor de måske ikke er blevet kogt helt. Jeg hældte ikke ekstra vand ved undervejs.

Da jeg syntes, der var gået rigeligt med tid, hældte jeg vandet fra. Det undrede mig, at ikke flere kartoffelstykker smuldrede, da jeg tænkte, de havde fået længe i forhold til hvor små stykker, de alle var skåret i. Så jeg tog et par stykker op af gryden og prøvede at skære i dem og sætte en gaffel i. De ...

Annonce

... slap ikke umiddelbart gaflen, men man kunne godt skære dem over - jeg prøvede at bide i en af dem og kunne mærke at der var let bid i - de var altså ikke kogt helt og aldeles til smuldrer. Hmmm tænkte jeg mon ikke det var godt nok og lavede kartoffelmos ud af dem. Der kom klumper i kartoffelmosen - nok fordi der var stykker, der ikke var kogt helt ordentligt.

Jeg spiste nok 3-4 gaffelfulde af kartoffelmosen og kunne efterhånden mærke de hårde klumper, hvorefter jeg så tænkte, at det måske alligevel ikke var smart, det jeg havde gang i, nu hvor jeg er gravid, hvorefter jeg stoppede med at spise af kartoffelmosen.

Nu tænker jeg så på, at jeg ved, at der er nogle giftstoffer i rå kartofler, der gør, at man ikke må spise dem rå, og jeg ved ikke, om der kan være listeria eller toxoplasmose i kartofler, der ikke er gennemkogt. Uf, hvor var jeg bare dum. Har jeg nu ødelagt noget for barnet???

Hvad tænker du - udgør denne handling et problem for mit udfødte barn?

Jeg ønsker ikke, at min navn fremgår på hjemmesiden.

Venlige hilsner fra
LSK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder