Brev:
Urolig over ny graviditet
26. juni 2011
Alder:
2 år
Urolig over ny graviditet
Kære Helen.
Tak for sit svar ang Sara og vores problem med at hun blev ked af det, når vi kom hjem. Dit råd lykkedes og hun er nu en glad pige igen.
Jeg står i en rigtig svær situation lige nu. For nylig fandt jeg ud af at jeg er gravid igen, og trods af glæden ved dette er jeg fyldt med uro. Et halvt år efter jeg havde født Sara kom jeg ind i en meget træls periode, fødselsdepression. Det tog rigtig hårdt på den ellers lykkelige familie, og der gik faktisk meget lang tid før jeg kom ovenpå igen. Det der bekymrede mig mest dengang var mit forhold til Sara, jeg "gad" hende faktisk ikke og det gav mig utrolig dårlig samvittighed. Jeg havde svært ved at styre mine frustrationer, når hun blev pyldrede og skreg, og jeg var ikke den mor jeg så brændende gerne ville være. Sara var planlagt, så det var ekstra svært ikke at være glad.
Min bekymring er nu om dette sker igen? Jeg er så bange for at komme helt derud, hvor man indeni ønsker, at man kunne skrue tiden tilbage, og bare være sig selv. Det skal lige siges at jeg har det meget bedre nu, og at jeg ikke får nogle form for medicin mod depression mere. Jeg har haft det perfekt siden november, og jeg har svært ved at genkende den frygtelige person jeg i de 9-10 måneder det stod på.
Men lige nu tænker jeg meget over det at få et barn mere. Er jeg klar til det? Kan jeg magte at have 2 små børn? og hvad med Sara, skal hun ikke have os for sig selv mere. Mig og min mand har altid været enige om at få 3-4 børn, men jeg synes ligesom at min fortiden har sat skår i glæden.
Det er nok at Sara oplevede den rigtige dårlige tid, hvilket jeg stadig bearbejder på grund af den dårlige samvittighed, men skal 2 små børn se på at deres mor går "amok" fordi hun ikke kan rumme tingende. Jeg er meget bange og ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre. Min mand er meget forvirret over min frustration, for som han siger er vi ved at udleve vores drøm om en lille familie. Han har ret, men jeg havde også en drøm om, hvilken mor jeg gerne ville være overfor mine børn. Jeg ved også godt at jeg ikke skal tage sorgerne på forskud, og nu ved jeg jo også hvad det drejer sig om, men alligevel er jeg i syv sind.
Jeg håber inderliget at du har nogle tanker omkring dette.
Kærlig hilsen
Den fortvivlede mor