Tanker om det kommende barn

28. februar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Tanker om det kommende barn

Kære Helen.

Lige et spørgsmål mere fra mig, men omhandlende lidt tanker omkring igen at skulle være mor.

Som du kan læse i mine tidligere spørgsmål havde vi lidt problemer med øjenkontakt med vores søn. Vores sundhedsplejerske syntes dog ikke, at der var noget at bemærke. Julius er da også helt normal og velfungerende.

I den periode hvor vi syntes at have disse problemer, fik jeg konstateret en depression (julius var ca 3 mdr). Ved ikke om det var en decideret fødselsdepression, da jeg en gang tidligere og har haft en depression. Jeg var overbevist om, at der var noget i vejen med julius rent kognitivt samt meget bange for selv at blive syg. Jeg tabte mig meget og havde problemer med at sove.
Men jeg kom i samtaleterapi på psykiatrisk afdeling samt startede op med antidepressiv medicin. Samtalerne har jeg afsluttet, men medicinen tager jeg stadig og skal formentlig tage dette livslangt. Jeg ...

Annonce

... har det rigtig godt nu, føler mig i balance og glæder mig til igen at skulle blive mor.

Men nu hvor jeg er gået på barsel kommer der alligevel lidt tanker. Jeg tænker meget over, om jeg har været årsagen til at julius vendte sig væk fra mig. Om han kunne mærke jeg havde det dårligt og derved ikke søgte mig for at beskytte sig selv??? Samtidig tænker jeg på om jeg kan have givet ham nogle tilknytningvanskeligheder som vil vise sig senere hen???

Og så går tankerne jo videre til det kommende barn. Jeg frygter at, at få det dårligt igen - det var en frygtelig periode. Men omvendt føler jeg mig også langt stærkere og mere opmærksom på min krops signaler. Derudover har jeg meget opbakkende mand og familie.

Hvad er risikoen for at få en depression igen i min situation??
Har du nogle råd eller andet jeg kan bruge???

Lige lidt tanker fra en hormonforstyrret kommende 2. gangs mor ;-)

Henriette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor