Brev:
Tanker om det kommende barn
28. februar 2011
Alder:
0 mdr.
Tanker om det kommende barn
Kære Helen.
Lige et spørgsmål mere fra mig, men omhandlende lidt tanker omkring igen at skulle være mor.
Som du kan læse i mine tidligere spørgsmål havde vi lidt problemer med øjenkontakt med vores søn. Vores sundhedsplejerske syntes dog ikke, at der var noget at bemærke. Julius er da også helt normal og velfungerende.
I den periode hvor vi syntes at have disse problemer, fik jeg konstateret en depression (julius var ca 3 mdr). Ved ikke om det var en decideret fødselsdepression, da jeg en gang tidligere og har haft en depression. Jeg var overbevist om, at der var noget i vejen med julius rent kognitivt samt meget bange for selv at blive syg. Jeg tabte mig meget og havde problemer med at sove.
Men jeg kom i samtaleterapi på psykiatrisk afdeling samt startede op med antidepressiv medicin. Samtalerne har jeg afsluttet, men medicinen tager jeg stadig og skal formentlig tage dette livslangt. Jeg har det rigtig godt nu, føler mig i balance og glæder mig til igen at skulle blive mor.
Men nu hvor jeg er gået på barsel kommer der alligevel lidt tanker. Jeg tænker meget over, om jeg har været årsagen til at julius vendte sig væk fra mig. Om han kunne mærke jeg havde det dårligt og derved ikke søgte mig for at beskytte sig selv??? Samtidig tænker jeg på om jeg kan have givet ham nogle tilknytningvanskeligheder som vil vise sig senere hen???
Og så går tankerne jo videre til det kommende barn. Jeg frygter at, at få det dårligt igen - det var en frygtelig periode. Men omvendt føler jeg mig også langt stærkere og mere opmærksom på min krops signaler. Derudover har jeg meget opbakkende mand og familie.
Hvad er risikoen for at få en depression igen i min situation??
Har du nogle råd eller andet jeg kan bruge???
Lige lidt tanker fra en hormonforstyrret kommende 2. gangs mor ;-)
Henriette.